Войти
Закрыть

Українські народні думи

8 Клас

Важливу та яскраву сторінку українського фольклору становлять думи. Це твори на історичні та соціально-побутові теми, які виконується речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри. Як окреме явище народної поезії дума сформувалась у XV ст. Думу легко відрізнити від історичної пісні саме за способом виконання: вона виконується речитативом — протяжним наспівним промовлянням, близьким і до декламації, і до співу. Найбільш поширеними є історико-героїчні думи, що розповідають про боротьбу українського народу проти чужоземних завойовників. У цих думах народ уславлює патріотизм, духовну силу та мужність героїв, підкреслює необхідність обстоювати моральні й родинні цінності, погоджувати з ними своє життя («Дума про козака Голоту», «Отаман Матяш старий», «Буря на Чорному морі»). Думи — ліро-епічні твори переважно історичного змісту, які виконуються речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри....

Пісні Марусі Чурай

8 Клас

Цікавим і своєрідним явищем українського фольклору є пісні літературного походження. Складені талановитими митцями, вони зазнали змін і з часом стали народними. До найдавніших пісень літературного походження належать твори, які народна пам’ять приписує легендарній українській поетесі Марусі Чурай. На жаль, не збереглося певних документальних свідчень, які б підтверджували, що Маруся Чурай існувала насправді. Можливо, це лише узагальнений образ, створений народною фантазією. Вважається, що Маруся Чурай є авторкою близько двадцятьох пісень, серед яких такі відомі твори, як «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю». Опрацьовуємо прочитане 1. Поясніть, які твори називають піснями літературного походження. 2. Як деякі авторські пісні ставали народними? 3. Поміркуйте, як у вигляді схеми можна представити перетворення літературної пісні на народну. Запропонуйте свій варіант схеми. 4. Письменник Михайло Стельмах писав: «Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду — вічність, бо велика любов і велика творчість — невмирущі». Інтерпретуйте наведену цитату й визначте риси поезії Марусі Чурай, які, на думку письменника М. Стельмаха, приваблюють читачів різних поколінь....

Українські історичні пісні

8 Клас

Справжнім поетичним літописом українців є історичні пісні. Вони виникли ще у XV ст. Уперше визначення «історична пісня» щодо українських народних творів ужив відомий письменник Микола Гоголь. Він був переконаний, що коли майстер слова звернеться до цих пісень, то «історія народу розкриється перед ним у ясній величі». Як правило, в основу окремої історичної пісні покладено драматичну ситуацію, що відбиває загальний характер певної епохи. В історичних піснях подано засновані на засадах народної моралі характеристики відомих особистостей, представлено критичний, оцінний погляд на суспільні події. Історичні пісні — це ліро-епічні фольклорні твори про дійсні події або видатних осіб з української минувшини. У своїй художній організації історичні пісні поєднують епічний, тобто розповідний елемент (наявність сюжету) із ліричним, емоційно забарвленим. Вони мають поділ на строфи, частіше із чотирьох, рідше — із двох рядків, а кожен рядок має однакову кількість складів. Інакше кажучи, історичним пісням властиві строфічна будова й рівноскладовість. Тематично більшість історичних пісень пов’язані з боротьбою українського народу із зовнішніми ворогами (наприклад, «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко», «Пісня про Байду») та з виступами проти національної й соціальної несправедливості (наприклад, «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить»). За тематикою історичні пісні споріднені з деякими ліричними народними творами, зокрема з козацькими піснями....

Усна народна творчість

8 Клас

Ще до появи книжного слова зародилось найдавніше словесне мистецтво — усна народна творчість, або фольклор. Вона поєднує твори різних жанрів: казки, легенди, перекази, загадки, прислів’я, а ще календарно-обрядові, родинно-обрядові, ліричні та багато інших пісень. На відміну від літератури, усна народна творчість не знає індивідуального авторства, а є продуктом колективної творчості. Звісно, кожен твір колись мав свого автора. Наприклад, якусь пісню складала людина з яскравим поетичним обдаруванням. Потім цю пісню передавали з уст в уста, від покоління до покоління, часто виконували, а вона змінювалась і зрештою остаточно втрачала зв’язок із конкретним автором. Лише в окремих випадках народна пам’ять зберегла імена талановитих поетів. Наприклад, авторство декількох відомих народних пісень приписують легендарній поетесі Марусі Чурай. Сьогодні усна народна творчість є важливим джерелом знань про минуле нашого народу: його мораль, культурні стереотипи, обряди, традиції та звичаї. Годі переоцінити пізнавальне та виховне значення фольклору — цієї яскравої сторінки духовної історії українців....

Вступ 8 клас Борзенко, Лобусова (повторне видання) 2021

8 Клас

Читаючи, не завжди замислюємось, що ж означає бути читачами. Що таке читання — розвага, утомлива праця, захопливе пізнання світу чи марнування часу? Відповідь видається простою: кожна людина не задовольняється лише хлібом щоденним, а потребує також поживи духовної. Художня література, поряд з іншими видами мистецтва, якраз і покликана задовольняти наші духовні потреби. Інакше кажучи, ми читаємо тому, що це є для нас одним із природних способів реалізувати свій людський потенціал. Читання — це спілкування. З рідними та друзями ми обмінюємося думками в безпосередньому, «живому» спілкуванні. Натомість завдяки літературі одержуємо можливість долучитися до складного творчого діалогу з духовним досвідом не лише нашого народу, а й усього людства. Звісно, не лише література формує наше духовне життя. Важливими є й інші види мистецтва — музика, живопис, скульптура, театр, кінематограф тощо. Вони різняться способом відображення дійсності й тим матеріалом, який використовують. Література особлива тим, що послуговується словесним матеріалом, тож і не випадково її визначають саме як мистецтво слова....

Українська література 8 клас Борзенко, Лобусова (повторне видання) 2021

8 Клас

Мистецтво, одним із видів якого є література, допомагає нам пізнавати себе і світ. Завдяки мистецтву ми розкриваємо нові грані власного «я», долучаємося до національної та світової культури. Сприймаючи художній твір, ми його осмислюємо й аналізуємо. Чужі думки й переживання, хай і на деякий час, робимо своїми, немовби приміряємо все на себе: із чимось погоджуємось, а з чимось — ні. А ще мимоволі замислюємось, ким ми є і ким хочемо бути. Так пізнаємо й поступово «творимо» самих себе. Під час читання ведемо самостійний — без жодних посередників — діалог із художнім твором. І цей діалог є не лише інтелектуальною розвагою, а ще й копіткою працею. Адже мистецтво слова не пропонує якихось чудодійних рецептів, не дає простих і конкретних відповідей на всі наші запитання. Ці відповіді ми маємо здобувати самі, а книги нам у цьому лише допомагають, пропонуючи багатий досвід різних народів і поколінь, який ми узгоджуємо з власними актуальними потребами. Підручник, з яким ви ознайомитеся, містить різні фольклорні та літературні твори. Вони супроводжуються належним навчальним матеріалом: відомостями про письменників, характеристиками важливих художніх явищ й образів, визначеннями понять із теорії літератури, запитаннями й завданнями. Усі ці матеріали становлять цілісний навчальний комплекс, що створює умови для найбільш ефективного усвідомлювання прочитаного, розвитку інтересу до художньої літератури, читання....

Перевірте себе наприкінці навчального року

8 Клас

Що ж, дорогі шанувальники/шанувальниці та знавці художнього слова, от і збіг навчальний рік. Протягом нього ви прочитали багато літературних творів, пізнали нові «секрети» читацької майстерності. Настав час перевірити, наскільки плідно ви працювали. Виконайте завдання та запишіть відповіді в робочий зошит. За запропонованими вчителем/учителькою ключами перевірте правильність своїх відповідей. Сподіваємося, усі вони будуть бездоганні. Якщо ж у якомусь із завдань ви помилилися, поверніться до відповідного матеріалу в підручнику й повторіть його. Пам’ятаймо, що помилка — це не вирок, а лише сигнал про те, якому матеріалу необхідно додатково приділити увагу....

Веселки творчості Валентина Чемериса (народився 1936 р.)

8 Клас

Валентин Володимирович Чемерис народився 8 липня 1936 р. в с. Заїчинці на Полтавщині. Дуже рано хлопчина захопився книжками. Він увесь час був у полоні тих образів і подій, про які читав. За це в селі його навіть вважали дещо дивакуватим: щойно видасться вільна годинка — хлопці беруться гратися, а Валентин — за книжку. Він був кращим читачем у сільській і шкільній бібліотеках і навіть книгоношею — приносив книжки додому літнім людям. Художня література розвинула уяву й фантазію майбутнього письменника. Уже в сьомому класі Валя Чемерис почав писати поезії. Але перша спроба надрукувати вірші була невдалою: редакція повернула їх молодому авторові з порадою писати про передовиків виробництва1. І тільки через п’ятнадцять років після смерті Сталіна надрукували його перші твори, але не поезії — гуморески. 1 Передовики виробництва — працівники заводів, фабрик, колгоспів, що випереджали інших, досягали найкращих результатів. Як правило, твори на подібну тематику лише уславлювали так звані виробничі «перемоги» Радянського Союзу порівняно з іншими державами світу, нагадували, по суті, однотипні партійні гасла, а не художні твори. У 1971 р. В. Чемерис закінчив Літературний інститут ім. О. М. Горького в Москві. Працював у редакціях газет, видавництві, був головою Дніпропетровської організації Спілки письменників України, у 1993-1994 рр. — радник Президента України....

Свято українського гумору

8 Клас

Сміх як зброю в розвінчанні людських недоліків використовували ще наші предки. Спочатку він служив для висміювання ворогів, супротивників і чужинців. Пригадайте, наприклад, епізод із легенди про князя Ігоря, який збирав у древлян данину. Коли нічого було віддавати, люди почали просто сміятися — і князь відступив. Потім наш народ використовував сміх, щоб зрозуміти самого себе. Особливо дієвим він ставав у періоди, коли потрібно було зламати усталені традиції і розчистити дорогу новому. Дошкульний, сатиричний сміх зривав покривало з потворних явищ, розвінчував негатив у суспільстві чи поведінці окремих людей. Сатиричними можуть бути твори будь-яких жанрів: роман або повість, комедія чи байка, памфлет й анекдот. Інший вид сміху — гумор. Він лагідний і без зла. Предмет його висміювання переважно позитивний, а недоліки не є загрозливими для суспільства. Герої, зображені гумористично, викликають у читача симпатію, їм часто хочеться поспівчувати й допомогти. Зазвичай там, де суворістю нічого не досягнеш, на допомогу приходить сміх. Наявність його як в окремої особи, так і в усього суспільства є показником здоров’я нації. Тож сміймося на здоров’я!...

Навігація