Войти
Закрыть

Арабський халіфат

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Подаляк, Лукач

 

§ 4. АРАБСЬКИЙ ХАЛІФАТ

Пригадайте, які світові релігії ви знаєте. Яку віру сповідували жителі Західної Європи, а яку - Київської Русі?

Святкова трапеза мусульман. Мініатюра. XIV ст.

1. Аравія та її населення. У той час, коли після загибелі Римської імперії Європа потерпала від глибоких потрясінь, не менш важливі зміни відбувалися і на Сході. Тут, у населеній арабами Аравії, за декілька десятиліть утворилася єдина міцна держава.

У центрі Аравійського півострова розташована величезна пустеля. Люди жили переважно на її околицях, а також на узбережжі. На більшій частині «кам’янистої Аравії» у пошуках пасовищ кочували бедуїни (степовики) зі своїми стадами верблюдів, овець та коней. Найрозвиненішими були дві області - Ємен (щасливий) у південно-західній частині півострова і Хіджаз на заході. Через ці землі проходили важливі торгові шляхи з Індії до Візантії, що сприяло зростанню міст і піднесенню купецтва.

Араби, як і євреї, ассирійці та фінікійці, належали до семітських народів. Вони довго залишалися язичниками. Перехід арабів до єдиної релігії - ісламу (покірність Богові) - пов’язаний з іменем Мухаммада.

Ісламська святиня Кааба. Мініатюра. XIII ст.

2. Виникнення ісламу. Мухаммад народився близько 570 р. у священному для арабів місті Мекка, де знаходилась їхня найшанованіша святиня - Кааба (з араб. - куб).

Мухаммад був людиною справедливою і добропорядною, оточуючі ставилися до нього з повагою. Щороку він усамітнювався в гірських печерах неподалік Мекки, постився і віддавався благочестивим роздумам. Там йому було видіння архангела Джебраїла (біблійного Гавриїла), який змусив Мухаммада повторювати заповіти Бога (Аллаха) зі священної книги. Так Мухаммад почав пророкувати нову релігію - іслам, що арабською означає «покірність Богові». Він закликав відмовитися від багатобожжя і визнати єдиного Бога, покаятися у гріхах і вести праведне життя.

Можливо, ви знаєте, кому Бог відкрив 10 заповідей, які стали Законом Божим для іудеїв? Про це написано в Старому Заповіті.

Першими підтримали Мухаммада його дружина Хадіджа та найближчі друзі, які увірували: «Немає Бога, крім Аллаха, і Мухаммад - пророк (посланець) його». Проте в цілому населення Мекки поставилося до проповідей вороже. Несподівано його слова справили велике враження на жителів міста Ясріб. Вони почули Мухаммада, прийшовши до Мекки на ярмарок, і принесли додому вістку про Пророка.

VIII ст. З «Житія посланця Божого» арабського письменника і богослова Ібн Ісхака

Мухаммад промовив до них: «...Те, що я приніс, я приніс не для того, щоб домагатися багатств ваших, пошани поміж вас чи влади над вами. Але Аллах направив мене до вас посланцем, подарував мені книгу (Коран) і наказав мені бути для вас благовісником і застережником. Я повідомив вам послання Господа мого й напучував вас. Якщо ви приймете від мене те, що я приніс вам, то це буде щастя ваше в цьому житті і в майбутньому. Якщо ж ви відринете мене, то я витерплю заради справи Аллаха, поки Аллах не стане суддею поміж мною та вами...»

1. З якою місією, за словами Ібн Ісхака, Аллах направив Мухаммада до арабів?

2. Що обіцяв і від чого застерігав Мухаммад свій народ?

Рятуючись від фізичної розправи, Мухаммад з невеликою групою однодумців утік з Мекки до Ясріба. Ця подія отримала назву хіджра (переселення), а 622 р., коли вона відбулася, поклав початок мусульманського літочислення. Населення Ясріба поставилося до ісламу прихильно. Авторитет Мухаммада був тут такий високий, що місту навіть дали нове ім’я - Медина (місто Пророка). У Медині Мухаммад відкрив перший мусульманський храм - мечеть (від араб, «масджид» - місце поклоніння), визначив порядок богослужіння.

У яких містах на території сучасної України є мечеті?

Тих, хто прийняв іслам, почали називати мусульманами - відданими Богові. Звід істин, які отримав від Аллаха і проповідував Мухаммад, було пізніше записано в Корані (від араб. «ал-куран» - читання голосно напам’ять).

Ця священна книга мусульман поділяється на окремі глави - сури.

Крім Корану, чимало мусульман вшановують Сунну - збірку висловів Мухаммада та розповідей про його життя. На основі Корану й Сунни юристи розробили правила мусульманської поведінки - шаріат (правильний шлях).

Іслам установив для віруючих п’ять основних правил. По-перше, необхідно вірити в єдиного та всемогутнього Аллаха та в пророчу місію Мухаммада. По-друге, щодня мусульманин повинен п’ять разів молитися. Молитися дозволяється де завгодно, треба лише дотримуватися певного ритуалу, але на п’ятничну молитву всі мусульмани зобов’язані збиратися в головних мечетях свого міста чи села. По-третє, обов’язком мусульманина є піст з утриманням від їжі, пиття та розваг. Головний піст - Рамазан - триває місяць. У цей час усім, крім хворих та дітей, забороняється їсти й пити від сходу до заходу сонця. По-четверте, кожен мусульманин мусить віддавати п’яту частину своїх прибутків на потреби громади та на милостиню. І, нарешті, кожний, хто має можливість, повинен хоча б раз за життя здійснити хадж - паломництво до Мекки.

Мухаммад став правителем Медини. Він почав війну з Меккою і згодом захопив її. Мусульмани знищили зображення старих богів і перетворили Каабу на свою головну святиню. Поступово навколо Мухаммада об’єдналася вся Аравія.

Кааба - будівля із сірого каменю у формі куба. Ззовні вона покрита чорною парчею, на якій вишито рядки з Корану. Має скромне внутрішнє оздоблення: замощену мармуровими плитами підлогу і — ніяких меблів.

У східному куті стоїть священний чорний камінь, поміщений у срібну оправу. Вважається, що через цей камінь можна побачити рай. І кожний, кому вдасться це зробити, має потрапити туди після смерті.

Коли вирішили очистити Каабу, це робили всі мекканці. Але, коли знадобилося повернути до її стін священний чорний камінь, виникло непорозуміння. Кожен старійшина прагнув бути удостоєним честі покласти його на старе місце. Зрештою вони вирішили обрати суддю і підкоритися його волі. Цим суддею став Мухаммад, якого за чесність і мудрість співвітчизники називали людиною, «гідною повної довіри». Пророк розстелив на землі білу тканину, а в її центр поклав чорний камінь. Він наказав старійшинам взятися за кінці тканини і віднести камінь до стіни Кааби. Потім Мухаммад установив камінь на старе місце. Так мудро й мирно він усе владнав.

Уважно розгляньте малюнок. Які почуття виражено на обличчях Мухаммада та старійшин? Чому художник саме так зобразив пророка та старійшин?

Мухаммад і чорний камінь. Мініатюра з рукопису. XIV ст.

Можливо, ви знаєте, яку роль відіграє Кааба в сучасному мусульманському світі?

3. Розквіт і занепад Халіфату. Після смерті Мухаммада знать обрала з його найближчих сподвижників нового правителя - халіфа (заступника пророка), який зосередив у своїх руках усю духовну, світську та військову владу. Мусульманська держава стала називатися Халіфатом. Іслам не лише об’єднав арабів, а й поставив перед ними мету: поширити нову релігію серед «невірних» і тим підтвердити її правоту. Найшвидше це можна було зробити за допомогою зброї, тому перше століття існування Халіфату стало добою майже суцільних завойовницьких воєн.

Арабські халіфи вміло скористалися з того, що дві великі сусідні країни - Візантія та Іран - повсякчас виснажували одна одну нескінченними війнами. На їхні території обрушилася на своїх швидконогих скакунах легка кіннота халіфа Омара.

Невдовзі араби завоювали Сирію, Месопотамію, Палестину, Єгипет, Північну Африку й почували себе там справжніми господарями. Під приводом боротьби з «невірними» Омар остаточно знищив знамениту Александрійську бібліотеку. За легендою він сказав: «Усе, що відповідає Корану в древніх книгах, є в Корані, а те, що не відповідає, не придатне для мусульман».

Як ви оцінюєте висловлювання Омара щодо Александрійської бібліотеки?

Халіфат постійно розширювався за рахунок нових завоювань. Згодом під владою арабів опинилися частина Вірменії, Азербайджану та Грузії, а також Середня Азія і долина Інду. У 711 р. полководець Джебель-аль-

Тарік подолав протоку, яку за його іменем назвали Гібралтар, і підкорив більшу частину вестготських володінь в Іспанії. Окрилені успіхом араби перейшли Піренеї і просувалися землями Франкської держави, аж поки їх не зупинив Карл Мартелл.

У середині VIII ст. Халіфат володів землями в Азії, Африці та Європі. Поступово завойовники-араби перейняли більш високу культуру підкорених народів. У Халіфаті розквітла торгівля, зросли міста, а їхні вулиці прикрасили чудові палаци й мечеті. Саме тоді було зведено головну мусульманську святиню Єрусалима - мечеть Омара, відому сьогодні як Аль-Акса (Далека). У завойованих країнах мусульмани боролися з язичниками. До релігій, які визнавали єдиного Бога - християнства та іудаїзму, - вони ставилися терпимо. Християни та іудеї обов’язково платили податки, але їх не змушували приймати іслам.

Розгляньте малюнок. Де розташовано військо Мухаммада - ліворуч чи праворуч? За якими ознаками ви це визначили?

Військо Мухаммада протистоїть візантійському. Мініатюра. XIII ст.

VIII ст. Арабський автор Абу-Юсуф про мудрість халіфа Омара

Омару відчинили ворота міста, і він увійшов і сів у дворі церкви Воскресіння. Коли настав час молитися, він сказав патріарху Софронію: «Я хочу помолитися». Той відповів: «Повелителю віруючих, помолися на тому місці, де знаходишся». Омар відповів: «Тут я не молитимуся». Тоді патріарх привів його до церкви Константина і поклав йому циновку всередині церкви. Омар сказав: «Ні, й тут я не молитимуся». І вийшов Омар на сходи, і помолився один на сходах. І потім сказав Софронію: «О патріарх, ти знаєш, чому я не помолився всередині цієї церкви?». Той відповів: «Не знаю, о повелителю віруючих!». Тоді Омар сказав: «Якщо б я помолився всередині цієї церкви, то ця церква пропала б для тебе, пішла б із твоїх рук, і мусульмани після мене відібрали б її в тебе, кажучи при цьому: "Тут помолився Омар”».

1. Як Абу-Юсуф пояснює, чому халіф Омар відмовився молитися в християнському храмі?

2. Яке враження мав справити вчинок халіфа на християн?

750 р. владу в Халіфаті захопила династія Аббасидів (нащадки Аббаса з Дамаска, дядька Мухаммада). Вони перенесли столицю до іракського міста Багдад.

У цей час країна досягла вершини економічного розквіту. Застосування іригаційних систем забезпечувало успіхи землеробства, високі врожаї рису та бавовни. Араби розводили цінні породи коней і овець. Заслужена слава йшла про вироби ремісників - тканини, славнозвісну дамаську сталь, зброю, скляні та ювелірні вироби, парфуми. Купецтво вело широку й жваву торгівлю. Двір халіфа потопав у розкоші.

Проте Аббасиди вже не могли тримати під контролем усе, що відбувалось у велетенській державі. Намісники окремих областей - еміри - поводилися як повноправні господарі підпорядкованих їм земель. Від Халіфату одна за одною почали відокремлюватися великі території - Іспанія, Марокко, Закавказзя, Середня Азія, Вірменія, Єгипет. Невдовзі халіфи втратили реальну владу, а в XIII ст., під час монгольського нашестя, їх навіть вигнали з Багдада. Арабська держава припинила існування, але на величезному просторі, яким колись управляли халіфи, поширився іслам. Виникло поняття «арабський світ».

4. Світ знань і різнобарв’я культури. Коли завойовники-араби прийшли в Передню Азію, там існували давні культурні традиції. Місцеве населення (греки, перси, сирійці, євреї) дивилося на мусульман як на варварів. Проте араби дуже швидко сприйняли мудрість підкорених народів і на її основі створили власну високу культуру.

Іслам ставився до знань як до одного з проявів всемогутності Аллаха і вважав їх необхідною умовою справжньої віри. Цим заохочувався розвиток науки, а разом з нею і мистецтва, яке теж розглядалося як вид знань. Арабською мовою було перекладено чимало творів античних мислителів. На початку IX ст. при дворі халіфів навіть діяла ціла перекладацька школа - Дім мудрості.

Араби не просто засвоїли античну спадщину, а й творчо її розвинули. Вони зробили вагомий внесок у різні науки. Математики створили алгебру, а винайдені в Індії цифри, унаслідок широкого вжитку їх саме арабами, і сьогодні називають арабськими. Астрономи вміли обчислювати окружність Землі, визначати розташування зірок на небі. Упродовж тривалого часу на Сході та в Європі мали величезну популярність медичні твори Ібн Сіни (Авіценни). Араби користувалися дуже точними картами та морськими приладами. Вони були невтомними мандрівниками, і відомий їм світ простягався від Тихого до Атлантичного океану.

Які галузі науки активно розвивалися у Візантії? Порівняйте з розвитком наук в арабів.

Урок в медресе - мусульманській школі. Мініатюра. XIII ст.

Арабська наука, на відміну від європейської, розвивалася при дворах халіфів або багатих вельмож. Там іноді навіть виникали своєрідні «академії наук». Це надавало арабській науці світського характеру та створювало простір для вільних досліджень. Саме цим пояснюється більш високий рівень арабської науки порівняно з європейською.

Справжніми центрами освіти й наукової думки були арабські бібліотеки.

Там працювали переписувачі, причому особливо цінувалися каліграфи - ті, хто вмів красиво писати. Матеріалом для письма слугували папірус, пергамен і папір, який почали виробляти з VIII ст.

Аркуші паперу покривали крохмальним клейстером і полірували кришталевим яйцем. Від цього папір ставав міцним, а нанесені кольоровим чорнилом літери й візерунки - чіткими, яскравими та блискучими.

Мусульмани винайшли безліч почерків і користувалися ними залежно від змісту тексту. Різними написами покривали стіни храмів, посуд, дорогі тканини, зброю. За наявності численних бібліотек і відносно дешевих книг у арабських країнах діяло багато шкіл та університетів.

Мусульманська література створювалася спочатку арабською мовою, а з X ст. й перською. Особливо цінувалася поезія, але популярність мали також короткі повчальні оповідання та збірки казок. Назавжди увійшли до скарбниці світової культури всесвітньо відомі казки «Тисяча та одна ніч» і перський епос «Шахнаме» («Книга царів»).

Які казки із збірки «Тисяча та одна ніч» ви читали або бачили фільми за цими казками?

Зразки традиційних написів арабською в'яззю

Великих успіхів досягла архітектура. Головним будинком міста була мечеть - квадратна площа, оточена галереями на стовпах. З боку, зверненого до Кааби, ставили декілька рядів колон. Вони створювали відкриту в двір молитовну залу. Іслам забороняє вклонятися зображенням, тому в мечетях відсутні фрески та ікони. Зате вони пишно оздоблені мозаїкою та різьбленням, а каліграфічні написи з Корану створюють вишуканий орнамент. Шедевром архітектурного мистецтва такого типу є мечеть у Кордові, а справжньою перлиною мусульманської архітектури - палац правителів-емірів Альгамбра в місті Гранада в Іспанії.

Альгамбра (червоне місто) втілила в собі уявлення мусульман про ран на землі. Палац височіє в оточенні розкішних садів з безліччю фонтанів і басейнів. У глибині його розташовані численні внутрішні дворики, де правителі приймали послів, обговорювали різні справи і відпочивали. За легендою, залишаючи християнам Гранаду, її 16-річний халіф гірко заплакав, коли востаннє поглянув на втрачений рай з висоти гірського перевалу. Відтоді цей перевал називають Стогін Мавра.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

1. Як вплинули природа й географічне розташування Аравії на заняття ії населення?

2. Яку роль відіграло прийняття ісламу в об’єднанні арабів?

3. Що в перекладі з арабської означають терміни «Коран», «мечеть», «шаріат»?

4. Чим можна пояснити перемоги арабів у завойовницьких війнах?

5. Як іслам ставився до іновірців?

6. Чому арабська культура доби Халіфату досягла такого високого для свого часу рівня?

ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ

1. Покажіть на карті кордони Арабського халіфату в різні часи. Які території були завойовані за правління Аббасидів?

2. Порівняйте правила, встановлені Мухаммадом для мусульман, з правилами, яких мають дотримуватися віруючі християни. Чи є в них щось спільне?

ТВОРЧО ПОПРАЦЮЙМО

1. Спробуйте пояснити, чому виникнення держави супроводжувалося прийняттям нової релігії: у франків - християнства за римським зразком, а в арабів - ісламу. Які позитивні наслідки для арабів, на вашу думку, мало прийняття ісламу?

2. Який висновок можна зробити на підставі арабського прислів’я: «Той не вмирає, хто віддає життя науці»?

Запам’ятайте дати

622 - вихід Мухаммада з Мекки до Медини (хіджра); початок мусульманського літочислення

750-1258 - Халіфат Аббасидів

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Подаляк, Лукач", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація