Войти
Закрыть

Спроби модернізації Османської імперії та Персії (Ірану)

9 Клас , Всесвітня історія 9 клас Реєнт, Малій

 

§25. СПРОБИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ОСМАНСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПЕРСІЇ (ІРАНУ)

1. Молодотурецька революція 1908 р.

Революційні події в сусідніх державах Росії та Ірані вплинули на піднесення національно-визвольного руху в Османській імперії. 1906 р. повстали моряки турецького флоту, 1907 р. виступили робітники Ерзерума, посилився національний рух арабів. Створюються нелегальні революційні організації та групи.

Серед них вирізнялася організація «Єднання і прогрес», що спиралася переважно на молоде офіцерство. Її метою було змістити режим султана Абдул-Гаміда II, відновити Конституцію 1876 р. і скликати парламент. В Європі членів цієї організації називали молодотурками.

«Єднання і прогрес» - політична партія. Заснована 21 травня 1889 р. як «Суспільство османської єдності». Пізніше об’єдналася з паризькою групою молодотурків і була перейменована в «Османське товариство єднання і прогресу».

Наприкінці 1907 р. у Парижі вони провели з’їзд представників різних організацій, на якому було прийнято рішення про підготовку збройного повстання проти султана. Воно розпочалося в липні 1908 р. виступом військових частин, розташованих у Македонії, під командуванням майора Ахмеда.

Повсталі вирушили до Константинополя, де їх підтримав столичний гарнізон. Це змусило султана скликати парламент і відновити дію Конституції 1876 р. Молодотурки задовольнилися своєю першою перемогою. Їхні подальші дії були повільні й нерішучі. Цим скористався султан, який за підтримки духівництва вчинив 13 квітня 1909 р. заколот. Молодотурки швидко його придушили. Невдовзі влада в Константинополі фактично опинилася в руках молодотурецького комітету.

Молодотурки замінили Абдул-Гаміда II, після чого монархія в Османській імперії стала носити формальний характер. Щоб зміцнити свою владу, вони домагалися позик в імперіалістичних держав, роздавали концесії іноземцям, узяли курс на зближення з Німеччиною. Молодотурки не поділяли прагнення поневолених народів Османської імперії створити свої національні держави. Вони керувалися ідеєю пантюркізму, збереження єдиної та неподільної імперії. Молодотурецька революція сприяла розвитку країни.

Пантюркізм - культурна й політична течія, поширена в державах, населених тюркськими народами, в основі якої лежить ідея про політичну консолідацію на основі етнічної, культурної та мовної спільності.

Молодотурецька революція, по суті, зазнала невдачі. Поразка Османської імперії в ході італо-турецької війни (1911-1912) призвела до падіння популярності молодотурків. У липні 1912 р. у країні стався переворот, який очолила партія «Свобода і згода». Її представники очолили уряд, а в серпні було розпущено меджліс (парламент), у якому домінували молодотурки.

Що було причиною Молодотурецької революції? Як молодотурки розглядали національні прагнення народів, підлеглих Османській імперії?

2. Революція 1905-1911 рр. в Персії (Ірані)

Іран потрапив в економічну й політичну залежність від Великої Британії та Росії, але зберіг своє власне правління - владу шаха. Його адміністрація захищала інтереси найконсервативніших сил у суспільстві, а тому заважала прогресивному розвитку країни.

Документи та матеріали

- «Потрібно зберегти і, якщо можливо, збільшити наш вплив у Тегерані, щоб ми були спроможні контролювати будівництво залізниць у Персії, яке в майбутньому стане найважливішим чинником як стратегічно, а так і комерційно. Нашою метою повинно бути з комерційних, так само як і із стратегічних, мотивів збереження існуючого становища в Персії», - було записано в резолюції Комітету імперської оборони Великої Британії від 22 березня 1905 р.

Використовуючи фрагмент документа, визначте цілі британської зовнішньої політики стосовно Персії.

Крім того, в Ірані традиційно існував глибокий конфлікт між світською та духовною владами. Майже все населення країни було мусульманами-шиїтами. Вони не визнавали законності влади шаха, який, на їхню думку, не був нащадком Мухаммеда. Тому в Іранській революції 1905- 1911 рр. переплелися як соціальні, так і релігійні мотиви.

Революційні виступи розпочалися у грудні 1905 р. У Тегерані на знак протесту проти розправи місцевої влади над сеїдом (нащадком пророка) спалахнули мітинги й демонстрації. Шах пообіцяв покарати винних, але не виконав обіцянки. Улітку 1906 р. прокотилася нова хвиля народного невдоволення. Демонстранти вимагали прийняти конституцію та обрати меджліс. Шах змушений був піти на поступки. У жовтні розпочав роботу перший іранський парламент, який розробив Конституцію, проголосив країну конституційною монархією та ухвалив низку законів про обмеження прав земельної аристократії.

Мухаммед Алі

Національна буржуазія вважала революцію завершеною, але народні маси продовжували боротьбу за подальші реформи. Вони стали створювати органи місцевої влади (енджумени), які контролювали дії шахської адміністрації на місцях, вводили тверді ціни на хліб, виконували судові функції тощо.

У квітні 1907 р. меджліс узаконив статус енджуменів, хоча й обмежив їхні права економічними питаннями. У відповідь у країні поширився рух моджахедів - бійців за віру, ідею та справедливість. Вони формували різні організації, у тому числі й нелегальні, зокрема збройні загони федаїв - людей, які готові були пожертвувати собою заради ідеї.

Палац Бжозовського (Шахський палац) в Одесі, у якому в 1909-1917 рр. жив Мухаммед Алі. Сучасний вигляд

Новий шах Ірану Мухаммед Алі (1872-1925) зійшов на престол у 1907 р. за підтримки урядів Великої Британії та Росії. У 1908 р. він здійснив двірський переворот, розпустив меджліс, запровадив у Тегерані воєнний стан.

Наступ правлячих сил зумовив нову хвилю масових невдоволень, вершиною яких стало збройне повстання в Тебризі - адміністративному центрі Іранського Азербайджану. Невдовзі всі північні провінції країни виступили проти шаха. Загони федаїв оточили Тегеран і в 1909 р. скинули шаха Мухаммеда Алі, який емігрував до Росії. Проживав в Одесі.

Новий шах Ахмед скликав другий меджліс, відновив дію конституції. Нова система виборів привела в парламент ліберальних поміщиків і торговельну буржуазію, які не змогли закріпити завоювання революції. Наприкінці 1911 р. її було остаточно придушено - меджліс та енджумени розпущено, прогресивні газети закрито. Вирішальну роль у її розгромі відіграли російські та британські війська. Але, незважаючи на поразку революції, в країні збереглася конституція. Іран формально став конституційною монархією.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ!

1. Що відбулося раніше: початок революційних подій в Ірані чи Туреччині?

2. Які історичні події пов’язані з Македонією?

3. Дайте визначення поняттям: «меджліс», «конституційна монархія».

4. Оцініть участь урядів Росії та Великої Британії в подіях, що мали місце в Османській імперії та Ірані на початку XX cт.

5. Порівняйте наслідки Молодотурецької та Іранської революцій.

Тематичне оцінювання

Історичний час

1. Укажіть, яка з названих подій відбулася раніше.

А Російсько-японська війна; англо-бурська війна; франко-прусська війна

Б Проголошення Третьої республіки у Франції; початок першої російської революції; утворення Лейбористської партії у Великій Британії

В Революція в Ірані чи Китаї

2. Установіть послідовність подій.

А Паризька комуна; Третя парламентська реформа у Великій Британії; утворення І Інтернаціоналу; скасування кріпосного права в Російській імперії; початок «ліберальної ери» Дж. Джолітті

Б Завершення Вікторіанської епохи у Великій Британії; утворення Австро-Угорщини; початок ери «нової демократії» В. Вільсона; завершення першої революції в Російській імперії; початок Другої Балканської війни

Історичний простір

3. Назвіть країни, з історією яких пов’язані імена.

А Тафт, Рузвельт, Рокфеллер

Б Клемансо, Дрейфус, Бланкі

Історична постать

4. Установіть, про кого йдеться.

А Народився в родині бідного селянина. Самоук. Працював робітником у друкарні, службовцем. Приєднався до анархізму, розробив програму «мютюелізму».

Б Політичний діяч, публіцист. Походив з багатої купецької родини. Ще юнаком занотував у своєму щоденнику: «Я не щось інше, як егоїст, народився я б принцом або князем, я був би аристократом з голови до п’ят. Але оскільки я всього лише син бюргера, я буду демократом». Виступав за об’єднання Німеччини під зверхністю Пруссії. Загинув у дуельному поєдинку.

В Британський державний діяч і письменник. Лідер консерваторів. На його честь у Великій Британії створено «Лігу проліска» для пропаганди його ідей.

Г Останній російський імператор. 1895 р. заявив: «Нехай усі знають, що я, присвячуючи всі свої сили благу народному, буду охороняти самодержавство так само твердо й неухильно, як охороняв його мій батько».

Ґ Президент США. Лауреат Нобелівської премії миру. Ініціював «справедливий курс».

Д Китайський політичний діяч. Після перемоги Сіньхайської революції його було обрано президентом Китайської республіки.

5. Чи міг бути

А П. Столипін російським реформатором; пропагандистом марксизму; сучасником А. Лінкольна

Б Бісмарк сучасником Вільгельма І; противником Наполеона III; ініціатором об’єднання Німеччини під зверхністю Австрії

Історичні терміни та поняття

6. Доберіть до поняття «експансія» історичні приклади.

7. Порівняйте зміст понять «соціалістичний рух» та «соціал-демократичний рух». З’ясуйте схожі та відмінні риси.

Історичні події та процеси

8. Визначте причини та наслідки

А Антимонопольного законодавства

Б Повстання іхетуань

В Соціальних реформ

9. «У листопаді 1904 р. російський міністр С. Вітте запропонував царю покінчити з консервативною політикою і перейти до обрання виборних членів Державної ради. Микола II відповів, як двадцять три роки тому відповів на подібну пропозицію його батько - Олександр III: "Я ніколи і ні за яких обставин не погоджусь на представницьку форму правління, бо вважаю її шкідливою для народу, який мені ввірив Бог!”».

Використовуючи навчальний матеріал, доведіть помилковість заяви російського імператора. Які корективи вніс історичний процес у розв’язання цієї проблеми?

10. Формування індустріального суспільства перш за все означало створення такої структури господарства, за якої частка промислового виробництва перевищувала б частку виробництва сільськогосподарської продукції. Визначте основні ознаки індустріального суспільства. Установіть їх у порядку зростання значущості.

11. Яка, на вашу думку, подія в історії європейських країн і США мала виняткове значення в останній третині XIX - на початку XX ст.? Свій вибір поясніть.

12. Яка, на вашу думку, історична постать відіграла непересічну роль в історії європейських країн і США в останній третині XIX - на початку XX ст.? Назвіть критерії відбору.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 9 клас Реєнт, Малій", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація