Войти
Закрыть

Основні стоянки і пам’ятки первісної доби на території України (практичне заняття)

6 Клас

Первісні люди та їхні ймовірні предки вели досить рухливий спосіб життя. Вони змушені були мандрувати в пошуках їжі й тому на одному місці перебували недовго. Селилися переважно біля водойм. Це пов’язано з тим, що сюди приходили тварини, на яких вони полювали. Під час розкопок на стоянках знаходять археологічні пам’ятки - залишки жител, поховання людей, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях і окремих каменях тощо. • Працюймо в парі! Знайдіть на карті підручника по 5 стоянок доби палеоліту, мезоліту та неоліту на території України. Використовуючи географічні орієнтири, позначені на карті, опишіть їхнє розташування. Позначте обрані стоянки на контурній карті. Одним із найдавніших поселень кроманьйонців у Європі є Мізинська стоянка на Чернігівщині (на думку науковців, існувала 15-16 тисяч років тому). Це була доба максимального похолодання в усій Європі. Щоб захистися від холоду, первісні люди споруджували спеціальні житла. Зокрема, на Мізинській стоянці археологи відкопали рештки п’яти круглих жител з кісток мамонта, ями-сховища, залишки вогнищ, різноманітні знаряддя праці - крем’яні різці та скребки, ножі, вістря, проколки, різноманітні вироби з кістки та рогу тощо. Як свідчать знайдені кістки тварин, мешканці стоянки полювали на мамонтів, північних оленів, носорогів, диких коней, вівцебиків, зубрів, ведмедів та ін....

Мистецтво та світосприйняття первісних людей

6 Клас

Нині відомі малюнки первісних людей у Європі, Азії, Африці та Австралії, більшість із них - на стінах та стелях глибоких печер. Лише в Європі знайдено близько 200 печер з такими малюнками. Уявіть, як первісні митці працювали там при світлі смолоскипів, користуючись спеціальними драбинами. В основному вони зображували звірів та сцени полювання на них. Первісні художники вміли передавати на малюнках звички і рухи тварин: швидкий біг коня, лева перед стрибком, лють пораненої тварини тощо. Як же малювали первісні люди? Давні художники фарби робили із вохри, марганцевих руд та інших мінералів. Їх розтирали в порошок, змішували з тваринним жиром і отримували таким чином стійку фарбу. Малювали вони пальцями або щіточкою з волосся, вмочуючи їх у фарбу. Кольори малюнків збереглися навіть через тисячоліття. • Працюймо разом! Розгляньте ілюстрації, присвячені первісному мистецтву. Дайте відповіді на такі запитання: Кого і чому зображували первісні митці? Якими засобами вони користувались?...

Життя та заняття первісних людей

6 Клас

На відміну від людиноподібних істот (пітекантропів, неандертальців), кроманьйонці мали тендітнішу будову тіла: пряму поставу, високий округлий лоб, тонкий ніс, трохи загострене підборіддя. Пальці на руках стали гнучкішими, що дало змогу робити дуже точні рухи та різноманітну роботу. «Людина розумна» вже володіла мовою, висловлювала свої думки. ПРАКТИЧНА РОБОТА Знайдіть і покажіть на карті ймовірну прабатьківщину людини сучасного типу та шляхи її розселення по різних континентах. У які часи були заселені Європа, Азія, Америка та Австралія? Висловіть припущення: Як і чому відбувалося це переселення? Які перешкоди стояли на шляху? Що змушувало людей долати такі перепони? Знаряддя праці кроманьйонці виготовляли в основному з каменю - це був кам'яний вік в історії людства. Вони були значно різноманітніші та досконаліші, ніж у неандертальців і пітекантропів. У кроманьйонців були знаряддя спеціального призначення: різці для роботи з кісткою, скребачки для обробки шкіри, сокири, ножі, пилки, наконечники тощо. Крім кам’яних, кроманьйонці виготовляли також знаряддя і прикраси з кістки та рогу - кістяні голки з вушками, гачки для ловлі риби, браслети, намиста тощо. Під час полювання використовували списометалки, аби вразити здобич з чималої відстані. За допомогою гарпуна ловили рибу. Використовували також пастки на птахів, вовків, лисиць та інших тварин....

Предки людини - хто вони?

6 Клас

Тож як і коли виникли перші люди на Землі? Хто міг бути їхнім предком? Єдиної відповіді на ці питання немає. Загалом існує чимало гіпотез і теорій про походження людини. Найбільш поширеними є релігійна та еволюційна. Слід пам’ятати, що різні аргументовані точки зору мають рівне право на існування і жодна з них поки що не доведена повністю. • Обговоріть у класі! У чому суть релігійної та еволюційної теорій походження людини? Кожна релігія пояснює походження людини по-різному, але більшість із них стверджує, що людина є божественним творінням. Про вірування стародавніх народів та їхню версію походження людства ви довідаєтесь у наступних параграфах підручника. Лише зазначимо, що згідно зі священною книгою християн - Біблією, Бог створив світ, в якому ми живемо, за шість днів (періодів). На шостий день творення світу Бог вирішив створити людину за Своїм образом та подобою. Першими людьми були Адам та Єва. З часом їхні нащадки розселилися по всій Землі. Так, згідно з Біблією, розпочиналась історія людства....

Лічба часу в історії стародавнього світу

6 Клас

Вивчати історію без дат неможливо. Тому для істориків важливо не лише дізнатися про саму історичну подію, а й визначити її дату та тривалість. Утім, для того, щоб орієнтуватися в часі (наприклад, визначити рік події), потрібна його точка відліку - ера (із латинської мови - вихідне число). • Поміркуйте! Навіщо люди почали вести відлік часу від певної події? Зробіть припущення, до чого призвела б ситуація, якби люди відмовилися використовувати лічбу часу. Ерою (літочисленням) називається лічба (відлік) років від певної події. Щоб вести відлік часу, люди домовлялись, який рік вважати першим. Найчастіше народи в давнину вели відлік часу від якоїсь визначної події в їхньому житті. Так, стародавні єгиптяни розпочинали відлік часу від початку володарювання кожного правителя. Давні римляни вели відлік часу від заснування міста Рима. Народи, які сповідують іслам, ведуть літочислення з 622 р., коли пророк Мухаммад (засновник цієї релігії), рятуючись від грізної небезпеки, переселився з Мекки до Медіни. Таким чином, у різних народів відлік часу вівся по-різному. А це було незручно. 2. Що означає «наша ера»? Близько двох тисяч років тому виникла християнська релігія. Серед багатьох народів поширилась віра в те, що на Землі у вигляді простої людини жив Син Божий - Ісус Христос. Згодом народи, котрі сповідували християнство, стали вести відлік часу від Різдва Христового - моменту, коли народився Ісус Христос. Так почалася християнська ера, яку стали називати нашою ерою. Нині ця ера прийнята майже у всьому світі не лише християнами, а й у тих країнах, де християнська релігія не набула поширення....

Які науки вивчають минуле людства

6 Клас

Навколишній світ повсякчас змінюється. Мабуть, і вам, друзі, доводилося спостерігати такі зміни: чи то спорудження нового будинку, відбудова храму, чи то поява нових приладів або технологій тощо. Тобто світ, у якому ви нині живете, не завжди був таким. Чи не мріяли ви коли-небудь здійснити подорож у далеке минуле і побачити, який вигляд мав світ у той час, яким було життя тисячі років тому? А допомогти в цьому може така наука, як історія. 1. Що вивчає історія? Із 5-го класу вам уже відомо, що історія - це наука про минуле людства. Вона описує та вивчає діяльність людей, народів, досліджує різноманітні події від найдавніших часів до сьогодення, встановлює, як і чому змінювалось життя людей і країн. Учених, які вивчають розвиток людства від найдавніших часів до сучасності, називають істориками. Минулого року ви вивчали курс «Вступ до історії» та ознайомилися з окремими сторінками минулого нашої країни. Історія України є частиною всесвітньої історії, тобто історії народів усього світу. Цього року ви будете вивчати перший і найдовший період всесвітньої історії - історію стародавнього світу. Він починається з появи імовірних предків людини близько трьох мільйонів років тому і закінчується падінням Західної Римської імперії в V ст. У цій уявній мандрівці в давні часи основним вашим помічником буде підручник. Однак обмежитися лише ним не можна, оскільки поза вашою увагою залишиться багато цікавого....

Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019

6 Клас

Ви тримаєте в руках шкільний підручник «Всесвітня історія. Історія України». У цьому році він стане вашим помічником у пізнанні першого і найдовшого періоду історії людства — історії стародавнього світу. З його допомогою ви довідаєтесь про те, як з'явились люди на Землі, як вони навчилися вирощувати хліб, обробляти метали, будувати міста, ознайомитесь також з історією давніх народів, видатними історичними діячами, дізнаєтеся про різноманітні історичні події. Також ви навчитеся складати розповідь за історичною картою, розпізнавати зміст та значення пам'яток минувшини, аналізувати різноманітні історичні джерела та багато іншого. Досягти очікуваного результату уроку допоможуть спеціально розроблені запитання та завдання, розміщені перед текстом параграфа, а також усередині й після нього. Аби виконати деякі завдання, потрібно не лише зрозуміти прочитане, а й подумати, поміркувати, а в разі потреби — звернутися по консультацію до вчителя. Дослідницькі завдання підручника передбачають самостійний пошук знань на підставі аналізу історичних джерел, пам'яток культури, історичних карт тощо. Важливим на уроці історії є вміння співпрацювати з однокласниками в парах і малих групах та під час обговорення завдання в загальному колі. Щоб така робота була успішною і принесла результат, потрібно дотримуватися відповідних правил, які розміщені на сайті інтернет-підтримки підручника. Під час читання тексту підручника визначайте в ньому головні думки. Особливу увагу звертайте на виділені в тексті синім кольором та курсивом факти, поняття, імена видатних осіб, дати. Натрапивши на незнайоме слово, запитайте у вчителя або довідайтеся в словнику чи енциклопедії про його значення. У цьому вам допоможе також мережа Інтернет....

Суспільне, господарське життя і духовний світ давніх слов’ян

6 Клас

В історії формування східних слов’ян можна виокремити декілька періодів: протослов’янський, праслов’янський і давньослов’янський (слов’янський). Перший період охоплює III—II тис. до н.е., коли між Дніпром та Віслою, південніше прип’ятського Полісся, формується група споріднених племен індоєвропейських землеробських спільнот. Під час другого періоду (ІІ-І тис. до н.е.) наші пращури усвідомлюють свою окремішність. Освоюють нові райони на лівобережжі Дніпра. У цей період праслов’яни вступають у складні стосунки з кочовими народами українського степу — кіммерійцями та скіфами. Завдяки скіфам праслов’яни були втягнуті у відносини з античним світом. Автохтонний — місцевий, корінний, той, що виник на певній території. Народи бувають або автохтонні, або прийшлі. Після загибелі Великої Скіфії у слов’ян настав новий етап розвитку. Почало формуватися власне слов’янське суспільство. Воно утворило свої об’єднання племен із власною соціальною та політичною структурою. У слов’янському суспільстві відбувається розшарування на бідних і багатих. Створюється панівна верхівка....

Римський період античних держав на території України. Боспорське царство

6 Клас

На рубежі нашої ери у розвитку міст Північного Причорномор’я відбулись великі зміни, пов’язані з включенням їх в орбіту римського впливу. У середині І ст. до н.е. Ольвія і Тіра були захоплені і зруйновані гетами на чолі з вождем Буребістом. Залишки захисників міста Ольвії залишили місто. Лише у середині І ст. почалось нове відродження давніх полісів, коли ця територія зацікавила правителів імператорського Риму. Відбувається відновлення Ольвії і Тіри. На межі ІІ-ІІІ ст. ці міста переживають господарське піднесення. На початку нової ери основою господарства хоча і залишається сільське господарство, але вагомим чинником розвитку міст стає посередницька торгівля з варварськими племенами. А розвиток ремесел, виноробства було пов’язано виключно з потребами мешканців міст. Особливий інтерес Риму до регіону був прикутий у період війн Доміціана і Траяна з даками. Після підкорення даків і утворення провінції Дакія у Тірі в 117 р. з’являється римський гарнізон. Але місто не було включено до складу імперії, а зберігало певну свободу. Римський гарнізон у місті перебував до середини III ст. Так, завдяки йому було відбито напад племені Карпів у 214 р. Але після ліквідації римської провінції Дакії доля Тіри була передбачуваною. Наприкінці 50-х — на початку 60-х рр. III ст. місто захопили і зруйнували готи....

Навігація