Войти
Закрыть

Словник

7 Клас

Автотрофи — організми, які синтезують органічні речовини з неорганічних у своєму тілі. Акліматизація — пристосування організмів до нових біоценозів. Амебоїдний рух — вид руху, характерний для одноклітинних амеб і деяких інших клітин багатоклітинних організмів, які не мають постійної форми. Вони можуть ніби «перетікати» у нове місце, утворюючи спеціальні випини, які називають несправжніми ніжками. Антропічні фактори середовища — вплив людей та їхньої діяльності. Аорта — найбільша артерія, у яку кров виштовхується із серця. Апарат Гольджі — внутрішньоклітинний комплекс із канальців, порожнин, пухирців, утворених мембранами, що розташований поблизу ядра. На мембранах комплексу Гольджі синтезуються вуглеводи й жири. Артеріальна кров — кров, насичена киснем. Артерії — судини, по яких кров тече від серця. Б Бджолина родина — колонія, що складається з матки, близько сотні трутнів і кількох тисяч робочих бджіл. Безумовні рефлекси — рефлекси, характерні для всіх представників виду. До них належать дихання, кашель, чхання, відсмикування руки від гарячого предмета тощо. Бінарна номенклатура — система подвійних назв, що використовується в систематиці. Назва виду тварин, як і рослин, складається з двох слів (їжак вухатий, заєць європейський), де перше слово є назвою роду (рід їжак, рід Заєць). Крім основних таксонів, використовуються проміжні: підтип, підклас, надклас тощо. Біологічний метод боротьби — метод боротьби, при якому одні організми використовуються для боротьби з іншими (наприклад, коли шкідників знищують за допомогою їхніх природних ворогів). Біологія — комплекс наук про живу природу. Біотичні екологічні фактори — будь-які впливи живих організмів або їхньої діяльності. Бічна лінія — особливий орган чуття, характерний тільки для риб, який передає в мозок по нервах інформацію про силу й напрямок течії води. Бічна лінія також є органом дотику й нюху. Брунькування — спосіб нестатевого розмноження, при якому на материнському організмі з’являється виріст (брунька), що в процесі росту схожий на дорослу особину. В Вени — судини, по яких кров надходить у серце....

Екскурсії

7 Клас

Мета: розширити знання учнів про тваринний світ; ознайомити з представниками тваринного світу, що мешкають в їхньому найближчому оточенні; удосконалювати вміння проводити спостереження в природі; учити застосовувати здобуті знання на практиці; виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат, бінокль, визначник тварин, пташиних гнізд тощо. Проведення екскурсії І. Отримайте завдання в учителя. II. Виконайте завдання за інструкційною карткою. Інструкційна картка 1. Знайдіть мурашник, опишіть його будову, визначте його розміри. З’ясуйте кількість мурашиних стежок, куди вони ведуть, їхню довжину. Простежте, що мурашки несуть у гніздо. Зробіть висновок, чим живляться мурашки, яке їхнє значення в природі. 2. Розгляньте рослини вашої ділянки, відзначте наявність чи відсутність пошкодження рослин тваринами. Зробіть припущення про те, які тварини можуть завдавати шкоди рослинам....

Практичні роботи

7 Клас

Зробіть висновок, давши відповідь на запитання. Із чим пов’язана наявність спільних і відмінних рис у різних представників комах? Практична робота № 2 Тема. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних екологічних груп птахів. Мета: виявити приклади пристосувань до способу життя в різних птахів. Обладнання і матеріали: опудала птахів, таблиці, фото, слайди. Хід роботи 1. Розгляньте представлені види птахів. Презентація 6 2. Визначте особливості їхньої будови: розміри, довжину ніг, шиї, крил, форму дзьоба, кількість і розташування пальців на ногах, наявність або відсутність перетинок між пальцями. Результати роботи запишіть у таблицю....

Лабораторні дослідження

7 Клас

Тема. Вивчення зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв'яка або трубочника). Мета: установити характерні риси зовнішньої будови дощового черв'яка, її відповідність умовам життя в ґрунті; спостерігати за його пересуванням і реакціями на подразнення. Обладнання і матеріали: препарувальні голки, скляні палички, пінцет, лупа, лінійка, аркуш паперу; дощові черви. Хід роботи 1. Розгляньте дощового черв’яка. Порівняйте побачене з малюнком і позначте частини тіла черв’яка. Визначте форму його тіла, колір і характер членування. Презентація 1 2. Користуючись лупою, визначте передній і задній кінці тіла. Що на них розташоване? 3. Визначте й запишіть, на якому кінці тіла знаходиться потовщення — поясок. Скільки члеників його утворює? 4. Установіть довжину й товщину тіла дощового черв’яка. Визначте спинну й черевну частини тіла. Чим вони відрізняються? 5. Розгляньте й опишіть покриви черв’яка. Яке їхнє значення для життя черв’яка? 6. Візьміть черв’яка за допомогою пінцета, покладіть його на папір і поспостерігайте за його пересуванням. Свої спостереження запишіть. Які особливості будови допомагають йому пересуватися?...

Узагальнення. Подібність бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи

7 Клас

Ми з вами перегортаємо останні сторінки підручника з біології для 7-го класу. Ви вже вивчаєте біологію в школі два роки і будете продовжувати захоплюватися світом живих організмів протягом усього життя. Мабуть, найбільше вас здивувала різноманітність життєвих форм: організми різняться і за формою, і за розмірами, і за способом живлення, і за пристосуваннями до певних умов. Підсумовуючи все, чого ви навчилися, усе, про що дізналися під час цікавих незабутніх уроків, давайте зробимо висновки. Разом із численними відмінностями ми бачимо певну єдність, спільні риси, схожі пристосування у бактерій, рослин, тварин і грибів. Давайте докладніше зупинимося саме на рисах подібності та їхніх причинах. Усі вони мають спільні ознаки живих організмів. їм властиві обмін речовин (живлення, дихання, виділення), ріст, розвиток, рух, розмноження та подразливість. Усі вони характеризуються схожістю хімічного складу. У їхніх тілах за масою переважає вода, яка виконує важливі функції в кожному організмі. Ліпіди, білки, вуглеводи й нуклеїнові кислоти виконують в організмі важливі функції, вони є визначальними в життєдіяльності організму....

Основи охорони природи. Природоохоронні території. Червона книга України

7 Клас

Головною причиною зникнення видів тварин є руйнування людиною середовища їхнього життя. Розорюючи степи, вирубуючи дерева, осушуючи болота, людина прирікає на загибель цілі угруповання. Це також впливає на клімат. Крім того, у результаті господарської діяльності людини постійно забруднюється середовище життя. У водах морів та океанів люди затоплюють отруйні та радіоактивні відходи, повітря забруднюється вихлопними газами мільярдів машин, димом фабрик, заводів. Застосування отрутохімікатів на полях, у садах і на городах призводить до накопичення отрут у тілах тварин, порушення процесів їхнього розвитку й урешті — до загибелі. Не можна не згадати про варварське винищування тварин через красиве хутро, пір’я або просто заради забави. Жахливою є історія зникнення з лиця Землі нелітаючого птаха дронта (мал. 53.1), якого просто задля втіхи забивали палицями. Стеллерова корова (мал. 53.2), унікальний морський ссавець, також стала легкою здобиччю людини й зникла назавжди. Чисельність мандрівного голуба в Північній Америці була настільки великою, що, коли ці птахи пролітали, ставало темно. Люди вбивали голубів заради втіхи. Останній представник виду помер у 1914 р. в зоопарку....

Вплив людини та її діяльності на організми

7 Клас

У процесі своєї господарської діяльності людина не помічає, як руйнує природу, підриває основи власного існування. Щоб зберегти видове різноманіття природи, потрібно вивчати її стан і запобігати негативному впливу технічного прогресу, жити в гармонії з природою. У природі не існує шкідливих чи корисних тварин. Зникнення будь-якого компонента середовища послаблює природу, знижує її стійкість, породжує інші зміни. Необхідно запроваджувати раціональне природокористування (від латин. «раціо» — розум) і відновлювати види, які перебувають на межі зникнення. Екологічна етика Екологічна етика (від грец. «ойкос» — оселя, «логос» — слово, вчення) — галузь знань, які об’єднують різні дисципліни й займаються моральними та духовними аспектами ставлення людини до природи....

Екосистема. Ланцюги живлення

7 Клас

Екологічна система — це зв’язані в одне ціле організми та нежива природа, у якій вони мешкають. Організми добре пристосовані один до одного та до умов свого місця існування. їх можна умовно розділити на три групи: виробники, споживачі та руйнівники органічної речовини. Організми-автотрофи (зелені рослини) засвоюють прості, неорганічні речовини (воду й вуглекислий газ), з яких складається нежива природа. Із цих органічних речовин рослини будують своє тіло. Таким чином, у тілах рослин міститься сонячна енергія. Рослини служать їжею для інших мешканців екосистеми, тому вони є виробниками, або продуцентами. Крім того, рослини виділяють кисень, необхідний для дихання. Тварини є гетеротрофами й не можуть перетворювати неорганічні речовини на органічні. Вони живляться рослинами або іншими тваринами й отримують органічні речовини разом з їжею, тому тварини в екосистемі є споживачами, або консументами. Це головна роль тварин в екосистемі. Окрім того, тварини дихають киснем, який утворюють рослини, й виділяють вуглекислий газ, необхідний для рослин....

Популяції, екосистеми та чинники середовища

7 Клас

Як ви знаєте, будь-яка жива істота має властивість розмножуватися, тому на певній території завжди існує деяка кількість тварин одного виду. Навіть якщо ці тварини ведуть поодинокий спосіб життя, вони все одно взаємодіють між собою: треба поділити ділянки для харчування та проживання; шукати партнера для розмноження; турбуватися про потомство тощо. Таку сукупність особин одного виду, які відтворюють подібних до себе протягом великої кількості поколінь і тривалий час займають певну територію, називають популяцією. Але чи завжди особини одного виду на певній ділянці території — це популяція? Уявімо, що ми зібрали групу сайгаків на острові, де є всі умови для їхнього життя (мал. 50.1). Однак вони ще не будуть популяцією. Вони будуть просто групою тварин одного виду. А от коли вони проживуть на цьому острові певний час, то можуть стати популяцією. Бо популяція — це кілька поколінь організмів, які живуть на певній території. Популяція — це дуже важлива складова живої природи. Окремі особини виду можуть існувати лише певний час. А от час існування популяції може бути дуже значним. Деякі з них можуть існувати мільйони років! Як, наприклад, популяції гатерії на островах Нової Зеландії....

Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки

7 Клас

У давнину існувала думка, що людина відрізняється від тварин тим, що може використовувати знаряддя праці. Та минув час, і виявилося, що використання знарядь праці не є винятковою ознакою людини. Досить багато тварин також цілком успішно ними користуються. Як виявилося, для використання знарядь праці навіть наявність великого мозку не є обов’язковою умовою. Невеликі поодинокі оси з родів Сфекс і Амофіла використовують камінці, будуючи нірки для своїх нащадків у сипучому піску. Щоб зробити цей пісок більш щільним, вони його утрамбовують камінцями. Досить популярні знаряддя праці й у птахів. Папуги часто використовують шматочки пластмаси чи металу для того, щоб підняти защіпку дверцят своєї клітки. Цікаво поводиться зі знаряддями праці дятловий в’юрок з Галапагоських островів. Для здобування личинок комах з-під кори він використовує гострі гілочки або колючки кактусів. Серед ссавців головним претендентом на друге місце після людини з використання знарядь праці є шимпанзе (мал. 49.1). І Шимпанзе виготовляють і використовують досить багато знарядь. Це, наприклад, камені, за допомогою яких вони лущать горіхи; палички з обідраною корою для ловіння мурах і термітів; палиці для різних життєвих ситуацій (приміром, щоб дістати плід з тонкої гілки)....

Навігація