Німеччина
- 1-01-2022, 13:08
- 906
10 Клас , Географія 10 клас Гільберг, Савчук, Совенко (рівень стандарту)
§ 9. Німеччина
Які німецькі автомобільні компанії ви знаєте?
МІСЦЕ КРАЇНИ У СВІТІ ТА РЕГІОНІ. Серед країн Європи найбільший економічний потенціал має Німеччина. Вона розташована в центрі ЄС і по сідає третє місце за експортом та імпортом у світі. Німеччина є третім у світі та першим в Європі виробником автомобілів, провідним експортером хімічної продукції. Компанії країни тісно співпрацюють з виробниками промислової продукції у рамках ЄС, зокрема в літакобудуванні (мал. 26 на с. 50).
Мал. 26. Схема виробничої кооперації з виробництва літаків «Аеробус»
Гордість країни
Німецький автомобілебудівний концерн «Даймлер» — найбільший виробник у промисловості держави й провідний світовий автовиробник.
ОСНОВНІ ЧИННИКИ, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬ МІСЦЕ КРАЇНИ У МІЖНАРОДНОМУ ПОДІЛІ ПРАЦІ. Експорт дає понад 40 % всього валового доходу Німеччини. Основою економічної могутності країни та її успішної торгівлі на світових ринках є її потужна промисловість. Щільна транспортна мережа якісних автомобільних і залізничних шляхів, наявність першокласних портів, кваліфіковані робітничі та інженерні кадри дали змогу Німеччині стати одним із світових економічних лідерів ще на початку ХХ ст. Відтоді країна впевнено лідирує в окремих видах промислового виробництва у світі (наприклад, у верстатобудуванні).
Німецькі великі компанії мають свої виробничі потужності одночасно на кількох континентах (наприклад, «Фольксваген»). Значну частину робітників на автоскладальних заводах становлять іммігранти. Країна активно залучає іноземців, що дало змогу їй підтримувати позитивний імідж на світовій арені. (Поясніть чому.)
ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ НІМЕЧЧИНИ. Значну роль у розвитку економіки країни відіграла велика історична подія 1990 р. — об’єднання Німецької Демократичної Республіки і Федеративної Республіки Німеччини. Це дозволило повернути її центральне географічне положення в Європі. Перенесення столиці у Берлін відновило економічну вісь Берлін—Прага—Братислава—Відень— Будапешт. (Покажіть її на карті.)
Уряд Німеччини здійснює цілеспрямовану політику реконструкції східних земель. Зокрема, у м. Хемніц (Саксонія—Ангальт) створено найсучасніший в Європі технополіс на базі об’єднання понад 200 місцевих фірм навколо підприємства «Баєр», а завод «Опель» в м. Айзенах (Тюрингія) є європейським лідером за продуктивністю праці. Незважаючи на значні інвестиції німецької держави, її східні федеральні землі залишаються найвідсталішими в економічно-соціальному розвитку.
СИСТЕМА РОЗСЕЛЕННЯ. У Німеччині історично сформувалася поліцентрична мережа розселення. Великі міста розміщені на периферії (наприклад, Мюнхен). Найвища густота населення зафіксована у Рурі, де сформувалася найбільша міська агломерація Західної Європи з провідними містами: Дортмунд, Дуйсбург, Дюссельдорф, Ессен. (Покажіть їх на карті.) У Німеччині майже 90 % населення мешкає у містах. Щільна їхня мережа сполучена високошвидкісними поїздами, що дає змогу легко переміщуватись країною.
Велич столиці
У Берліні розташовані унікальні світового значення туристичні принади. Зокрема, музеї на Музейному острові, включені до переліку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.
Берлін від 1990 р. — окрема федеральна земля. Після возз’єднання країни у центрі міста було відновлено рейхстаг, створено нову канцелярію Федерального канцлера, різні пам’ятки культури, новий центральний залізничний вокзал (мал. 27). Місто стало провідним центром новітніх технологій з надання послуг з програмного забезпечення у Німеччині.
Мал. 27. Новий центральний залізничний вокзал у м. Берліні
ДОМІНУЮЧІ СКЛАДНИКИ ТРЕТИННОГО СЕКТОРУ. Більшість населення Німеччини зайнято у третинному секторі. Розвинені соціальні послуги населенню, роздрібна торгівля, медичне обслуговування, освіта. Важливе місце у розвитку економіки Німеччини та її ролі у міжнародному поділі праці відіграють транспортні, фінансові, страхові, інформаційні послуги, туризм.
Сучасним важливим напрямом розвитку сфери послуг Німеччини стали послуги для бізнесу, зокрема програмне забезпечення. IT-компанії переважно зосереджені на півдні країни у невеликих містах з високою якістю життя. Наприклад, у м. Вальдорф (Баден-Вюртемберг) діє найбільша в ЄС компанія у цій сфері — «САП». У м. Карлсруе (Баден-Вюртемберг) розташований найбільший у країні дата-баз, який генерує 40 % усіх німецьких сайтів та діють два найбільші інтернет-провайдери. Тому це місто називають «Інтернет-столицею» Німеччини.
Туризм є основою сучасного розвитку багатьох малих населених пунктів у периферійних і центральних районах Німеччини. У численних середньовічних містечках зосереджено об’єкти Світової культурної спадщини ЮНЕСКО (наприклад, у м. Любек). Діє найбільший за кількістю відвідувачів тематичний парк «Європа» у с. Руст (Баден-Вюртемберг). Широкою популярністю не лише серед німців, а й серед іноземних туристів користується відпочинок на морському узбережжі Балтійського і Північного морів, на гірських курортах Баварії, круїзи по річці Рейн тощо.
Транспортна мережа Німеччини є однією з найрозвиненіших і щільних у світі. Основними транспортними вузлами міжнародного значення є Франкфурт-на-Майні і Гамбург. (Покажіть їх на карті.) У першому з цих міст розміщений найбільший за обсягом пасажирських і вантажних перевезень аеропорт країни, а у другому — головний її морський торговельний порт.
Рейнський водний шлях з Німеччини до Нідерландів — найбільший за обсягом вантажних перевезень річковим транспортом у межах ЄС. Головний морський торговельний порт Німеччини — Гамбург — є третім в Європі (після Роттердама й Антверпена) за обсягом перевезень вантажів.
«Люфтганза» — національна авіакомпанія Німеччини — лідер у Європі за кількістю перевезених вантажів і пасажирів. Головні аеропорти країни розміщено у містах Франкфурт-на-Майні, Мюнхен (мал. 28 на с. 52), Берлін, Дюссельдорф. (Покажіть їх на карті.)
Мал. 28. Мюнхенський міжнародний аеропорт
Добре розвинена залізнична мережа. Пасажирів переважно перевозять у приміському сполучені у межах міських агломерацій, а також на швидкісних поїздах, що курсують між найбільшими містами країни. Більшість вантажів переміщують від морських торговельних портів до великих промислових центрів країни з півночі на південь.
Важливе значення в економічному розвитку Німеччини відіграють її потужні фінансово-кредитний і страховий сектори. У м. Франкфурті-на-Майні розташований Європейський центральний банк, який регулює випуск євро. Це місто є провідним центром біржової діяльності у континентальній Європі.
Більшість перевезень вантажів у межах Німеччини відбувається по найдовшій в ЄС мережі автомобільних доріг. Особливе значення у міжнародних перевезеннях мають автобани, які прокладені через всю територію країни. (Поясніть чому.)
ПРОМИСЛОВІ ВИРОБНИЦТВА, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬ МІЖНАРОДНУ СПЕЦІАЛІЗАЦІЮ КРАЇНИ. Промисловість є важливим видом економічної діяльності Німеччини. Країна за вартістю валового випуску промислової продукції лідирує в ЄС і посідає п’яте місце у світі. Спеціалізується Німеччина на машинобудуванні, хімічній промисловості, електроніці. (Поясніть чому.)
Машинобудування поширено по всій території Німеччини. У ньому зайнято майже 40 % всіх працюючих у промисловості. Розвиток різних видів машин, устаткування, приладів зумовив потребу у власному великому виробництві прокату чорних і кольорових металів. Світовим лідером з виробництва високолегованої сталі, металообробних верстатів, ліфтів, ескалаторів є концерн «ТиссенКрупп».
На автомобілебудування (мал. 29 на с. 53) припадає майже 40 % усього експорту товарів з країни. У ньому занятий кожен сьомий німецький робітник. Цей підвид промисловості контролюють такі великі концерни: «БМВ», «Даймлер», «Фольксваген» зі своїми підрозділами «Ауді» і «Порше».
Мал. 29. Автомобільна промисловість Німеччини
Пригадайте, яке значення машинобудування у розвитку господарства світу.
Гордість країни
Компанія «ГельдерберґДрукмашінен» — найбільший у світі виробник поліграфічного обладнання і технологій друку.
Унікальний досвід
Новий завод «БМВ» було відкрито у 2005 р. у м. Лейпциг (Саксонія). Вартість будівництва — 1,3 млрд євро. Створено 2500 робочих місць.
Основними промисловими вузлами автомобілебудування Німеччини є м. Вольфсбурґ («Фольксваген») і Мюнхенська агломерація, де розміщено заводи «БМВ», «Ауді», «МАН» (мал. 29).
Друге місце за значенням у розвитку промисловості й експорті Німеччини посідає хімічна індустрія. Країна є світовим лідером за вартістю експорту хімікатів. Великі концерни «Баєр», «БАСФ», «Хенкель» контролюють більшу частину випуску її товарної продукції. Переважно їхні підприємства розташовані в містах: Весселінг, Дормаген, Леверкузен, Марл (усі в Північному Рейні-Вестфалії) й у Людвігсгафен-на-Рейні (Рейнланд-Пфальц). (Покажіть їх на карті.) Хімія органічного синтезу та нафтохімічна промисловість переважно зосереджені у портово-промислових комплексах на півночі країни. На півдні у м. Карлсруе (Баден-Вюртемберг) розташований найбільший за потужністю нафтопереробний завод у Німеччині, який отримує сиру нафту по Південноєвропейському нафтопроводу. (Поясніть чому.)
Основні потужності чорної металургії зосереджено у Рурі. Найбільші сталеливарні заводи діють у містах Дуйсбург і Дортмунд (Північний Рейн-Вестфалія). За обсягом виробництва сталі Німеччина посідає сьоме місце у світі. Підприємства чорної металургії випускають переважно спеціальні види сталі та штампують заготовки для автомобілебудування. На іноземні ринки орієнтовано виробництво кольорових металів та авіаційних деталей з них з імпортної сировини у портово-промислових комплексах міст Гамбург і Бремен (мал. 26 на с. 50).
Харчова промисловість Німеччини спирається на потужне місцеве виробництво аграрної продукції. Лідерами є такі корпорації: «Альфред Ріттер» (виробництво шоколаду і виробів з нього), «Хаг» (кави), «Харібо» (цукерок), «Херта» (ковбас), «Бахлсен» (кондитерських виробів). Також розвинене виробництво пива та вина. Цьому сприяє виробництво ячменю, солоду, винограду винних сортів у Німеччині.
ОСОБЛИВОСТІ АГРАРНОГО СЕКТОРУ. У сільському господарстві Німеччини працює лише 3 % її економічно активного населення (2016 р.). Більше половини території цієї країни зайнято під посівами та пасовищами. За обсягом товарної продукції сільського господарства Німеччина є одним з лідерів в Європі. (Поясніть чому.)
Переважають сімейні фермерські господарства, лише на сході країни збереглись великі сільськогосподарські кооперативи.
Німеччина має значні площі природних пасовищ і луків, що сприяє розвитку тваринництва. На нього припадає понад 70 % її аграрної продукції, якою населення країни повністю забезпечено. Переважає скотарство молочного напряму. Його подальший розвиток обмежено квотами ЄС, у зв’язку з перевиробництвом коров’ячого молока.
У рослинництві переважають посіви жита, вівса, ячменю. Існують ареали спеціалізованого виробництва окремих технічних культур. Наприклад, хміль вирощують у районі Галлертау (Баварія). Останніми роками, зважаючи на політику ЄС щодо заміщення палива мінерального походження на органічне, розширились посіви ріпаку, більшість яких зосереджено на півночі Німеччини.
У Німеччині виділяють кілька спеціалізованих аграрних районів. На Північнонімецькій низовині здебільшого вирощують зернові й цукрові буряки. У приморських районах та на німецькій частині Ютландського півострова переважає скотарство. На півдні Німеччини у передгір’ях і у гірській частині Альп поширене відгінне скотарство і козівництво. У Фризії переважно вирощують овочі та квіти, а у долинах Рейну, Мозеля, Ельби розміщено найбільш відомі та цінні виноградники країни (мал. 30).
Мал. 30. Типовий сільський ландшафт у долині річки Мозель
Поясніть, як мікроклімат цих річкових долин вплинув на якість винограду.
Приміський тип сільського господарства характерний для передмість великих міських агломерацій. Наприклад, район м. Вальдорф (Баден-Вюртемберг) спеціалізується на вирощенні спаржі. Тут переважно відгодовують свиней і птицю та розміщені найбільші фруктові сади.
ХАРАКТЕРНІ РИСИ ПРОСТОРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ГОСПОДАРСТВА. У німецькій частині Лотаринзького мегаполіса зосереджений найбільший промисловий потенціал і найпотужніша енергетична база Європи — Рур. У населених пунктах цього мегаполіса створюється майже половина всього ВВП цієї країни. Портові комплекси Гамбурга, Бремена та Роттердама відіграють вирішальну роль у зовнішній торгівлі Німеччини. Розбудовують переважно вітрові електростанції на узбережжі Балтійського і Північного морів. Динамічно розвивається південь Німеччини, де сприятливі природні умови та зосереджені міста з високою якістю життя та численними пам’ятками історії і культури. Створено навколо міст Мюнхен і Штутгарт сучасні підприємства у сфері ІТ-технологій і послуг. На сході країни основним ареалом економічного зростання є міста-промислові центри Саксонії (Лейпциг, Дрезден, Хемніц, Цвікау). Тут розташовані переважно виробничі філії ТНК, наприклад, заводи з виробництва електронних мікроплат у м. Дрезден корпорації «АдванседМікроДевайс» зі США.
ЗОВНІШНІ ЕКОНОМІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ. Німеччина посідає одне з провідних місць у світі за обсягом поставок за кордон товарів і послуг. Найбільш жваві торговельні зв’язки вона має з країнами-членами ЄС.
Німеччина є осередком науково-технічного прогресу завдяки потужним експорту й імпорту. Основу експорту товарів Німеччини становлять поставки автомобілів та запчастин до них — майже 18 % (2016 р.). В імпорті їхня частка майже 10 % (2016 р.), що вказує на тісні внутрішньофірмові поставки провідних автомобільних концернів, які діють у цій країні. (Поясніть чому.)
Німеччина має вигідне положення на перехресті основних транспортних комунікацій Західної Європи, на її території розташовані банківські й фінансово-кредитні центри світового значення. Культурна, історична, природна спадщина країни у поєднанні з високою якістю життя та обслуговування є основою для розвитку туризму. Добре розвинена медицина і вища освіта. Значну частину студентів становлять іноземці.
МІЖНАРОДНІ ЗВ’ЯЗКИ УКРАЇНИ З НІМЕЧЧИНОЮ є різнопланові. У політичній сфері налагоджено постійний діалог між вищими органами державної влади обох країн. Тісна співпраця між регіонами та містами-побратимами. Зокрема, у 2015 р. підписано угоду про партнерство між Луцьком і Детмольдом (Північний Рейн-Вестфалія). Жваво розвиваються контакти із Баварією та Баден-Вюртембергом.
Пригадайте, як називається поєднання морського торговельного порту і промисловості, яка виробляє продукцію з привезеної сировини.
Активна співпраця у культурно-мистецькій сфері. Зокрема, в Україні діє Гете-інститут, який організовує різноманітні мистецькі заходи. Помітна співпраця між науковими та освітніми установами двох країн. Наприклад, налагоджено стажування молодих вітчизняних науковців та аспірантів у Німеччині у рамках програми Німецької служби академічних обмінів. Відбуваються регулярні зустрічі між профільними міністерствами і відомствами.
Німеччина є одним з лідерів серед країн Європи у зовнішній торгівлі України. Великі німецькі компанії у сфері торгівлі одягом і взуттям забезпечують давальницькою сировиною відповідні вітчизняні виробництва і закуповують готову продукцію. Україна переважно постачає до Німеччини сировину та напівфабрикати, натомість отримує з неї продукцію машинобудування, хімії, харчової промисловості. Суттєва роль цієї країни у вітчизняному експорті транспортних послуг. «Укрзалізниця» є визначальним транзитером товарів до Німеччини. Останніми роками також зросла частка виїзного туризму та молоді, яка здобуває освіту в Німеччині. (Поясніть чому.)
Німеччина є одним з головних інвесторів в економіку України. Зокрема, було створено завод з виробництва окремих компонентів електротехнічних приладів у м. Стрий.
Цілісний світ
Німеччина — лідер із закупівлі українського меду.
СТИСЛО ПРО ГОЛОВНЕ
• Вигідне положення Німеччини у центрі Європи, висока кваліфікація трудових кадрів, наявність якісної транспортної мережі сприяють її успішному розвитку.
• Німеччина — один зі світових лідерів з експорту товарів і послуг Основу промислового її виробництва становить автомобілебудування, а сільського господарства — скотарство молочного спрямування.
• Німеччина має поліцентричну систему розселення й економіки.
• Більшість населення зайнято у сфері послуг, де виділяються такі підвиди міжнародної спеціалізації, як надання науково-дослідницьких послуг, послуг у сфері телекомунікацій та ІТ-технологій.
• Економічний каркас економіки Німеччини становить Y-подібна система, що відгалужується від Лотаринзької мегавісі у напрямку на Гамбург. У німецькій частині Лотаринзького мегаполіса зосереджений найбільший промисловий потенціал країни і найпотужніша енергетична база Європи — Рур.
• В економічних зв’язках між Німеччиною й Україною переважає постачання промислової продукції.
Знаю і вмію обґрунтувати
1. Поясніть, як ви розумієте термін «портово-промисловий комплекс».
2. Укажіть причини економічного відставання східних земель Німеччини.
3. Поясніть, чому підприємства машинобудування у Німеччині поширені по всій її території.
4. Чому у прямих іноземних інвестиціях Німеччини в економіку України переважають капіталовкладення у вітчизняну промисловість?
5. Поміркуйте, чому чорна металургія Німеччини переживає кризу.
Працюю з картою
За допомогою карт шкільного атласу з’ясуйте природні чинники спеціалізації сільського господарства Баварії і Саксонії.
Шукаю в Інтернеті
За допомогою інтернет-джерел встановіть чинники розміщення ВЕС і СЕС у Німеччині та визначте їхнє значення у виробництві електричного струму у цій країні.
Генерую ідеї
Прочитайте уривок зі статті І. Г. Савчука «Порівняння сучасної територіальної організації господарства Житомирської області і Північної Баварії у світлі теорії Вальтера Кристаллера». Нанесіть на контурну карту відповідні міста та поясніть, вплив яких географічних чинників у регіонах України і Німеччини зумовив подібність територіальної організації їхнього господарства?
«...Житомир не став господарським центром для всієї області і є кілька центрів другого порядку (Бердичів, Коростишів, Новоград-Волинський, Малин), що мають виразну загальнодержавну спеціалізацію і в яких зосереджено великі вузькоспеціалізовані підприємства. Так само й у Північній Баварії міста Бамберг, Вюрцбург Регенсбург і Гоф відомі у всій Німеччині як важливі центри спеціалізованих виробництв загальнодержавного значення. Бінарній структурі Житомир—Бердичів відповідає Нюрнберг—Ерланген, які мають однакові види спеціалізації.»
Географія в інформаційному суспільстві. — Т. ІІ. — К., 2008. — С. 173.
Коментарі (0)