Войти
Закрыть

Уявлення про Землю в давні часи

6 Клас

ПІЗНАННЯ ЗЕМЛІ В ПЕРВІСНІ ЧАСИ. Знання про природу були потрібні ще первісним людям (40-30 тис. років тому). Вони пізнавали довкілля, щоб збирати плоди, ловити рибу, полювати на диких тварин, рятуватися від стихійних сил природи. Первісні збирачі та мисливці намагалися розширити обжиті місця за рахунок більш віддалених земель. Так вони дедалі більше пізнавали простір. Краєвиди люди здавна зображували у вигляді насічок на стінах печер, корі дерев, кістках тварин. Так передавалася наступним поколінням інформація про мисливські угіддя та пастки, про шлях до нових місць. Такі стародавні замальовки знайдені в багатьох частинах світу — в Європі, Азії, Африці. Прадавні українці також залишити після себе географічні відомості. Під час археологічних розкопок у Черкаській області було знайдено бивень мамонта із малюнками, шо зроблені нашими пращурами ще 13 тис. років тому (мал. 6). Якщо уважно придивитись, то на ньому можна помітити зображення пагорбів, лісу, річки. У Стародавній Греції Землю уявляли диском, що нагадує щит воїна. Греки вважали, що Земля — це цілісний масив суходолу, який омивається Рікою-Океаном. В Азії, де височать гори Гімалаї, віссю світу вважали гору Меру, навколо якої розташовані сім океанів. У давній Японії Землі приписували кубічну форму. Найбільш поширеною бра думка, що Земля плоска. Знання стародавніх людей про світ зводилися до ознайомлення з найближчим оточенням. У кожному окремому місці земна поверхня здавалася плоскою. Отже, розмірковували в давнину, сума окремих плоских поверхонь також мала би бути плоскою. Звідси — враження про плоску Землю. Звісно, що такі уявлення були далекими від сучасних і нині викликають у нас посмішку....

Географічні дослідження

6 Клас

§ 2. Географічні дослідження • Пригадайте, про які методи вивчення природи ви дізналися з уроків природознавства в 5 класі. • Якими вимірювальними приладами ви вмієте користуватися? МЕТОДИ ГЕОГРАФІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Географічні знання здобувають у різний спосіб. Способи, за допомогою яких вивчають той чи інший об’єкт, явище, процеси природи та суспільства, називають методами досліджень. Найдавнішим є описовий метод дослідження. Він полягає в описі об’єкта (де розташований, як змінювався з часом, як впливає на інші об’єкти тощо). Опис роблять на основі спостережень за явищами і процесами. Цей метод і нині є одним з основних. Давнім є також експедиційний метод. Експедиція — це відрядження групи людей для дослідження певних об’єктів чи явищ. Матеріал, зібраний в експедиціях, становить основу географічного дослідження. Спираючись на нього, географічні знання уточнюються, поглиблюються, тобто наука розвивається. ПОДОРОЖ У СЛОВО Слово експедиція у перекладі з латинської означає похід. Емблема експедиції на Еверест Історичний метод дає змогу з’ясувати, коли виник і як потім розвивався у часі об’єкт чи явище. Із вивчення матеріалів, що зберігаються в архівах (сховищах документів) і музеях, з аналізу статистичних даних і розпочинається дослідження. Картографічний метод дослідження полягає у визначенні місцезнаходження об’єктів і нанесенні їх на карту. Вміло читаючи, аналізуючи й порівнюючи географічні карти, дослідник може отримати чимало потрібної інформації. Аерокосмічний метод полягає у вивченні поверхні Землі за знімками, зробленими з літаків і космічних апаратів (мал. 4). Maл. 4. Вивчення поверхні Землі за знімками з космічних апаратів і літаків Дослідники ретельно вивчають літературу — все, що вже написано з даної теми. Вони аналізують і зіставляють історичні документи, статистичні дані, об’єкти та явища. Використавши таким чином досвід інших дослідників, кожний робить і свій внесок у наукове пізнання світу. ЯК ОРГАНІЗУВАТИ ВЛАСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ. Від давніх-давен і донині географи проводять спостереження. Ви також можете скористатися цим методом дослідження, аби більше дізнатися про різні об’єкти, явища і процеси. Спостереження можна проводити в школі на географічному майданчику або вдома, використовуючи нескладні прилади. Так, за допомогою гномона (рейки завдовжки 1 м) ви...

Що вивчає географія

6 Клас

ЯК ВИНИКЛА ГЕОГРАФІЯ. Географію вважають наукою стародавньою, оскільки виникла вона понад 2,5 тис. років тому. У давні часи люди не вміли пояснювати явища природи, а тим більше — зв’язки між ними. Вони не могли зрозуміти, як ви никає вітер, чому гримить грім і спалахує блискавка, чому ростуть і в’януть рослини, чому на морі іноді здіймаються велетенські хвилі, а земля здригається від землетрусів. Не розуміючи цих явищ, люди поклонялися різним богам. Кожний з них відав своїм «царством»: небом, лісами, морями. Матір’ю всіх богів, яка породила небо, море і гори, стародавні греки вважали богиню Землі — Гею. ПОДОРОЖ У СЛОВО Слово географія утворене від імені богині Землі Геї («ге») і слова «графо» — пишу. Отже, «географія» у перекладі з грецької означає землеопис. Саме тому давньогрецький учений Ератосфен ще в IIІ ст. до нашої ери, вивчаючи Землю, назвав своє заняття географією. Відтоді вивчення Землі або її частин почали називати географією. ЩО ВИВЧАЄ СУЧАСНА ГЕОГРАФІЯ. Нині географія — це наука, яка вивчає і пояснює розподіл явищ у просторі — на Землі, материках, у певній країні чи місцевості. Географи шукають відповіді на запитання «де?» і «чому?» (тобто чому явища відбуваються там, де вони відбуваються?). РЕКОРДИ СВІТУ ЛЮДЕЙ І ПРИРОДИ...

Розповіді для позакласного читання

6 Клас

Усі, кому доводилось носити воду у відрах, знають, яка вона важка. Під дією своєї маси вода стікає з високих місць у нижчі. Якщо на шляху води, що тече, поставити колесо, то воно буде обертатися. Це колесо можна з’єднати з великими круглими каменями — жорнами, які розмелюють зерно на борошно. Так люди здавна використовували силу води в млинах. У наш час за допомогою води працюють машини, які виробляють електроенергію. Такими машинами оснащені гідроелектростанції. Слово «гідро» означає «вода». Гідроелектростанція для одержання електрики використовує роботу спадаючої води. Вода, високо піднята греблею, тисне своєю масою на колеса машин, які називаються турбінами. Під величезним тиском води колеса турбін обертаються. Турбіни передають свій рух іншим машинам — генераторам, які й виробляють електричний струм. Величезні електростанції збудовані на річках Дніпро і Дністер. Вони дають електрику, яка йде у міста і села, надає руху верстатам заводів і фабрик, поїздам метрополітену, тролейбусам, трамваям, освітлює вулиці й будинки, використовується в побутових приладах: пилососах, пральних машинах, холодильниках, обігрівачах тощо....

Узагальнення

6 Клас

От ми і перегортаємо майже останні сторінки підручника. Він ознайомив вас із загадковим світом неживої природи, ви дізналися багато цікавого на незабутніх уроках з природознавства. Сподіваємось, ваш інтерес до природи і захоплення нею ніколи не згаснуть. Отож, пригадаймо усе важливе про неживу природу. Ви вже знаєте про воду... Під час вивчення цієї теми ви дізналися багато цікавого про властивості води. Вам відомо, що: вода — це прозора рідина, без кольору й запаху; при охолодженні вода стискається, а при нагріванні — розширюється; вода — добрий розчинник, у якому розчиняються і цукор, і сіль, і питна сода; вода необхідна для всіх живих організмів. А ще в природі відбувається кругообіг води — явище, яке пов’язане з переходом води з одного стану в інший....

Охорона ґрунту

6 Клас

Ґрунт, як і вода та повітря, має велике значення для життя на Землі. Без ґрунту не можуть існувати ні рослини, ні тварини, ні люди. Ґрунт — джерело багатьох природних скарбів, основний засіб сільськогосподарського виробництва. Найбільш ефективним способом боротьби з руйнуванням ґрунту є накопичення вологи, штучне заводнення посушливих районів. Для накопичення вологи в ґрунті застосовують штучне снігозатримання. На полях встановлюють щити, біля яких утворюються намети. Сніг згрібають у великі кучугури. Не можна знищувати ліси й оголювати землю на великих площах. Як захист від вітру в посушливих районах необхідно насаджувати полезахисні лісові смуги. Такі смуги ще й затримують вологу і збагачують нею повітря. Завдяки цьому урожаї зростатимуть. Що швидше на посівних площах з’явиться рослинний покрив, то менше шкоди завдасть ґрунтам руйнівний вплив вітру. Ґрунти на крутих берегах, схилах пагорбів і гір найбільше руйнує вода. Якщо на схилах гір вирубують ліси, під час злив вода тече нестримними потоками. Вони зносять усе, що трапляється на шляху: не лише зруйнований через вирубування лісу дерновий покрив ґрунту, а й величезні кам’яні брили. У результаті на схилах виникають зсуви, грязьові потоки. Вони руйнують ґрунтові дороги, перегороджують течії гірських річок, зносять будинки. Ось чому охорона гірських лісів від вирубування є одночасно й охороною гірських ґрунтів від руйнування....

Обробіток ґрунту

6 Клас

Ґрунт має велике значення для життя людини. Вирощуючи на полях сільськогосподарські культури, людина виготовляє з них продукти харчування. Щоб виростити високий урожай, треба навчитися правильно і своєчасно обробляти ґрунт. Починають обробіток ґрунту восени, коли врожай уже зібрано. На полях ґрунт зорюють тракторним плугом, а на невеликих ділянках перекопують лопатою. Нижній шар ґрунту опиняється угорі разом із корінням бур’янів і личинками шкідливих комах, які гинуть узимку. Під час осіннього перекопування ґрунту грудок не розбивають — між ними краще затримується сніг, його не зносить вітром. Коли навесні сніг тане, вода легко просочує ґрунт. Протягом зими ґрунт ущільнюється. Навесні сонце і вітер підсушують його, на поверхні утворюється кірка. Тому ранньої весни ґрунт боронують або розпушують граблями на глибину 10-13 сантиметрів. Під час розпушування поверхню ґрунту вирівнюють. Одночасно знищують шкідливі рослини — бур’яни. На переораному полі ґрунт пухкий, м’який і вологий. На такому ґрунті насіння швидко сходить, паростки легко пробиваються назовні, а коріння вільно розгалужується. Граки, шпаки, ворони та інші птахи знищують на полі яйця і личинки шкідливих комах....

Основна властивість ґрунту — родючість

6 Клас

Переконатися в тому, що ґрунт родючий, допоможе дослід. Зріжемо лопатою на будь-якій ділянці весь шар землі, у якому є коріння рослин. Висіємо насіння. Воно зійде, з’являться паростки. Але рослини далі рости не будуть. Чому? Тому що їх висіяли на землі, яка не має основної властивості ґрунту — родючості. Саме з ґрунту рослини вбирають розчинені мінеральні речовини, потрібні для їхнього росту й розвитку. Щороку люди висівають у ґрунт насіння різних рослин і потім збирають урожаї хліба, овочів, фруктів, запасають корм для худоби. Утворення ґрунту почалося лише з появою живих істот на Землі. Відтоді протягом багатьох мільйонів років воно триває безперервно. Укорінюючись і відмираючи, зелені рослини збагачують перегноєм шари ґрунту. Різні ґрунти містять різну кількість перегною. Перегній склеює частинки піску та глини в маленькі грудочки розміром з горошину чи лісовий горіх. Тому в багатий перегноєм ґрунт потрапляє достатньо повітря і води. Чим більше в ґрунті перегною, тим він родючіший. На такому ґрунті виростають багаті врожаї пшениці, жита, картоплі та інших рослин. Найбагатші на перегній верхні шари ґрунту. Щоб ґрунт був родючішим, люди вносять у нього гній і торф, які внаслідок гниття перетворюються на перегній....

Випаровування води з ґрунту

6 Клас

Налийте в скляну банку трохи води, занурте в неї один кінець трубки, зробленої з газетного паперу. Подивіться, чи намокла частина трубки, занурена у воду. Візьміть скляну трубку. Зав’яжіть нижній кінець марлею. Насипте у трубку трохи сухого ґрунту. Ущільніть ґрунт паличкою і поставте трубку в склянку з невеликою кількістю води. З’ясуйте, чи намокне у трубці весь ґрунт. Візьміть дві однакові широкі скляні трубки і обв’яжіть нижні кінці марлею. Наповніть їх до половини ґрунтом. В одній трубці ґрунт ущільніть паличкою, в іншій — залиште пухким. Поставте обидві трубки у склянки з однаковою кількістю води. Спостерігайте, у якій трубці вода буде проникати в ґрунт швидше. Таке ж явище можна спостерігати і в природі. Вода з нижніх шарів ґрунту піднімається у верхні. Вона піднімається найменшими проміжками між грудочками ґрунту. Якби вода не піднімалася з нижніх шарів ґрунту, у яких вона є завжди, у верхні, то в посушливу погоду рослини загинули б. Ґрунти бувають щільні й пухкі. Як ви вважаєте, чи однаково в них піднімається вода? Під час досліду ви побачили, що вода в щільний ґрунт проникає добре, а в пухкий — погано....

Водні властивості ґрунтів

6 Клас

Візьміть три великі скляні лійки, закріпіть їх. Закрийте отвори лійок ватою. В одну лійку насипте чорнозему, у другу — піску, у третю — глини. Налийте обережно в кожну лійку однакову кількість води. Подивіться, який із ґрунтів швидше пропустить усю воду. Після дощу і під час танення снігу вода струмками стікає в річки. Частина її потрапляє в ґрунт і затримується між грудочками, а частина просочується глибоко в землю та утворює підземні води. Рослини вбирають воду, яку затримують грудочки ґрунту. Виявляється, різні за складом типи ґрунтів пропускають воду неоднаково. Пісок сипкий і добре пропускає воду. Тому піщані ґрунти пухкі, швидко висихають і добре прогріваються сонцем. Рослини на таких ґрунтах проростають раніше, ніж на глинистих. Але у спекотну погоду піщані ґрунти швидко висихають, тому рослини треба добре поливати. Глинисті ґрунти довше затримують воду. Але в дощовий період вони дуже намокають, через що у них залишається мало повітря. Навесні після повені глинисті ґрунти довго не висихають. Вони погано прогріваються сонцем. Тому рослини на них проростають пізніше, ніж на піщаних ґрунтах. Якщо літо засушливе, глинисті ґрунти стають твердими, як камінь. У них погано розвивається коріння рослин. Отже, глинисті ґрунти важко обробляти: у мокру погоду вони в’язкі, у суху — тверді....

Навігація