Історія світу та України на лінії часу
- 17-11-2022, 22:33
- 773
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Власов, Гирич 2022
§ 13. Історія світу та України на лінії часу
Міркуємо
Роздивіться ілюстрації та прочитайте текстівки до них. До історичної спадщини яких народів належать зображені пам’ятки? Які з пам’яток є подібними? Чи можна на підставі цієї подібності робити висновок про схожі умови життя, знання та вміння людей, які мешкали в різних куточках світу?
Зображення бізона в печері Альтаміра, що в Іспанії. Близько 15 тис. років до н. е.
Малюнок на камені в історико-археологічному заповіднику «Кам’яна Могила» в Запорізькій області. Близько 20 тис. років до н. е.
Кам’янець-Подільська фортеця, побудована в XVI ст. Сучасна світлина
Замок Шамбор у Франції, побудований у XVI ст. Сучасна світлина
Читаємо
Дайте відповіді на запитання до тексту.
Ви вже знаєте, що аби орієнтуватися в розмаїтті подій минулого, історики для зручності поділяють історичний час на великі відтинки - періоди, або епохи. Зауважте, що слово «період» у цьому значенні вживають для окреслення важливого етапу в історії країн і народів, для якого характерні визначні події, явища тощо.
Історико-культурною епохою називають великий проміжок часу в історії людства, що певними спільними ознаками відрізняється від інших історичних періодів, адже культура - сукупність матеріальних і духовних цінностей, тобто усе, чого досягло людство у своєму розвитку.
У ту саму культурну епоху життя людей у різних частинах Європи попри деякі відмінності мало багато спільного. Наприклад, за найдавнішого періоду в історії люди, де б вони не жили, користувалися схожими примітивними знаряддями праці, виготовленими спершу з каменю та дерева і тільки згодом - з металу. Схожими були найдавніші людські житла, подібним був одяг і хатнє начиння. Історики припускають, що й уявлення про світобудову в тих людей, їхні знання та вміння були однаковими.
В історії європейських народів виокремлюють кілька історико-культурних епох.
Найдавніший період історії людства від появи пралюдей до виникнення міст, держав і появи писемності називають первісністю, або первісною добою. Це найдовший період в історії людства. Первісна доба тривала від 1 млн років до IX—VIII ст. до н. е. За цієї доби люди навчилися виготовляти найпростіші знаряддя для мисливства й збиральництва, обробітку землі. Саме тоді виникли кам’яні сокири, дерев’яні списи, лук і стріли. Пізніше люди приручили й одомашнили тварин, навчилися вирощувати рослини, ткати, виготовляти одяг, посуд, будувати житло. Поступово виникли міста, у яких розвивалися ремесло й торгівля. Люди винайшли писемність. Згодом утворюються держави.
Інша давня епоха в історії людства - античність. Назва походить від латинського слова антікос, що означає давній. Ця епоха тривала від IX—VIII ст. до н. е. до кінця V ст. н. е. В античну епоху на теренах Європи постали перші держави. Історію античності пов’язують із Давньою Грецією і Давнім Римом. Саме греки першими створили демократичну державу, тобто таку, де громадяни користуються політичними правами, беруть участь в управлінні державою. Принципи демократії (народовладдя) та свободи людини покладено в основу всіх вільних держав сучасного світу.
В античному світі досягли розквіту всі, без винятку, сфери культури - освіта, наука, література, мистецтво.
Середні віки, або середньовіччя, - наступна історико-культурна епоха. Вона тривала тисячу років - від кінця V до кінця XV ст. Назву цієї епохи пояснюють так: вона охоплює період між історією стародавнього світу та новою історією. У Європі середні віки - це доба панування християнської релігії. А ще це період лицарства, могутніх володарів, які силою зброї відвойовували собі нові землі. Саме тому образ цієї епохи втілено в спорудах величних храмів та неприступних фортець - замків.
Новий час - це епоха від кінця XV до початку XX ст. Початком її стало відкриття європейцями невідомих їм раніше земель і морських шляхів, що узвичаєно називати Великими географічними відкриттями. Світ одразу став майже вдесятеро більшим, що зумовило незворотні зміни в господарюванні, виробництві знарядь праці та транспортних засобів. Саме в новий час з’явилися великі механізовані виробництва, спершу фабрики, а потім і заводи. Невпізнанно змінилося житті людей. Розросталися міста, змінилися відносини між людьми, почала розвиватися наука та технології.
Період, який охоплює час від початку XX ст. і до сьогодення, називають новітньою історією.
Робота в парах
Що називають історико-культурною епохою? На підставі яких ознак їх виокремлюють? • Які історико-культурні епохи виокремлюють в історії європейських народів?
Робота в групах
Накресліть лінію часу і позначте на ній історико-культурні епохи в історії європейських народів, указавши хронологічні межі кожної. • Обміркуйте, які ознаки притаманні сучасній епосі.
ПІЗНАЙКАМ
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/rIrtAwu або кодом, перегляньте відео про Кудрявський скарб. Пам’яткою якого періоду історії України є ця археологічна знахідка? Поділіться в загальному колі враженнями про річ, яка вам сподобалася найбільше. На дозвіллі довідайтеся про історію знахідки, намалюйте дивоптаха з прикрас та поміркуйте, чи подібний він до казкової жар-птиці.
ЧИТАЙЛИКАМ
Перейшовши за посиланням https://cutt.ly/VIe5N2q або кодом, прочитайте історичне оповідання про події, що засвідчили початок одного з періодів історії України. Поділіться в загальному колі інформацією про те, якого часу сягає перша згадка про цей період в писемних джерелах.
ІСТОРИЧНА ГРА
Проведіть гру «Плутанка». Хто ж вас швидше розплутає «історичну плутанку», з’єднавши зображені предмети з відповідними історичними епохами.
Досліджуємо
Проаналізуйте схему. Які періоди виокремлюють в історії України? Коротко схарактеризуйте кожен за планом: 1) яку назву має період; 2) які його хронологічні межі; 3) які найвизначніші події відбулися в цей період.
Рефлексія
У який період історії України ви хотіли б потрапити, подорожуючи машиною часу? Чому?
Оцініть себе
Дайте відповіді на запитання, винесені на початок уроку.
Перейдіть за посиланням https://cutt.ly/4UBS4kA або кодом та виконайте завдання онлайн, щоб перевірити, як засвоїли матеріал параграфа. За потреби, поверніться до тих його частин, які варто опрацювати ретельніше.
Домашнє завдання
Накресліть лінію часу і позначте на ній історико-культурні епохи. Скориставшись додатковою літературою або інтернетом, доберіть винаходи, які було здійснено в кожну з епох (позначте їх на лінії часу).
Коментарі (0)