Войти
Закрыть

Як людина і людство існують у часі?

5 Клас

Люди святкують важливі для них пам’ятні дати. Такою датою, наприклад, є день народження. Ця дата містить календарний час: день, місяць і рік. Щоб зрозуміти, коли вона відбулася, потрібно орієнтуватися в часі. Розуміння послідовності подій у часі дають змогу визначити зв’язки між подіями, їхніми причинами та наслідками. Очевидно, спочатку люди усвідомили, що таке доба. Їм було важливо знати, скільки вони мають часу на полювання до настання сутінок. Першим годинником стала паличка, яка за допомогою тіні вказувала приблизний час доби. Для полегшення обліку часу добу поділили на періоди, які своєю чергою, могли ділитися на менші проміжки часу. Так з’явилися години, хвилини й секунди. Коли люди почали займатися розведенням худоби, їм важливо було знати, коли з’являться дитинчата — потрібен був облік часу, більший за день. Опорою для розуміння таких проміжків часу став Місяць, який обертався навколо Землі приблизно за 28 днів. Так з’явилися місяці. На роки люди почали звертати увагу під час ведення землеробства. Для них було важливо знати пори року, які впливали на ведення господарства. Так з’явився річний календар. Календар — система відліку часу, спосіб підрахунку днів у році. Отже, календар базується на періодичних явищах природи: рухові Сонця, зміні пір року та фазах Місяця. Цікавинка Слово «календар» походить від латинського слова «калео», яке означає «вигук», «сповіщення». У римлян була традиція, що про початок першого дня кожного місяця оголошувала спеціальна людина — глашатай. Цей день у римлян мав назву «календи»....

Яке значення родини в житті людини?

5 Клас

Сім’я, або родина — особи, які проживають разом, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права й обов’язки. Як правило, родина складається із чоловіка й жінки, власних або прийомних дітей та інших родичів. Сім’ї бувають різними, але головне, щоб у них було зручно й безпечно жити всім разом. Однією з важливих функцій сім’ї є народження дітей і продовження людського роду. Тут починається формування і виховання людини, тобто соціалізація — процес засвоєння людиною певних знань, норм і правил життя і поведінки, а також цінностей, що допомагають жити в суспільстві. Сімейні стосунки допомагають сформувати в дітей найкращі якості, такі як доброта, гідність, толерантність, ввічливість, повага, освіченість, виховується почуття любові до Батьківщини. З родинних стосунків починаються відносини із сусідами, суспільством, державою, і саме від родини, у насамперед, залежить, якими вони будуть. Родина, як і людина, не може повноцінно існувати одноосібно в ізоляції, вона потребує спілкування з іншими родинами та родичами. Родичі — особи, які перебувають у спорідненості. Родичі, що мають спільних предків, можуть бути схожими між собою зовнішньо, за характером, за стилем поведінки. Думай Розглянь репродукцію картини Т. Г. Шевченка. Опиши, що для тебе цікавого є на зображенні? Яку інформацію ти отримав/отримала із цієї картини? Чим відрізняється тогочасна родина від сучасної і що ти побачив/побачила спільного?...

Як через особистий розвиток досягти самореалізації?

5 Клас

Дитина щойно народилася. Чи має вона вже свою ідентичність? Очевидно, що ні. Для цього потрібно усвідомлювати себе. Таке усвідомлення можливе лише внаслідок розвитку. Щоб новонароджена людина стала особистістю, яка усвідомлює свою ідентичність, необхідно її виховувати. На формування особистості впливають три сили. Перша — це спадковість, тобто ті фізичні дані нашого організму, які ми маємо від народження. Це твої зовнішні риси, стан здоров’я і здібності до чогось. Переважно їх не можна змінити. Друга сила впливу — людське середовище, що поєднує сім’ю, друзів, школу й інших людей. Саме людське середовище надає нам перелік цінностей, частину яких ми засвоюємо та сприймаємо як свої. У дитинстві часто ти не можеш обирати середовище, проте дорослі, як правило, самі формують коло свого спілкування. Третя сила формування особистості — сама людина. Коли вона розуміє свої потреби, то для їхнього досягнення починає чинити певні дії. Якщо ці дії стосуються самої людини, то відбувається самовиховання та саморозвиток. Думай 1. Роздивися світлину на попередній сторінці й дай відповідь на запитання: Чи ти саморозвиваєшся, коли читаєш книжку? 2. Як фізичні дані впливають на розвиток особистості? 3. Чи може людське середовище мати негативний вплив на формування людини? Як уникати таких впливів? 4. Виховання — процес цілеспрямованого впливу на особистість. Хто чинить такий вплив на людину? Правильність власного розвитку можна виміряти задоволенням своїх потреб і самостійністю своїх дій. Американський письменник, автор мотиваційних книжок для дітей і підлітків Шон Кові запропонував сім критеріїв аналізу розвитку особистості....

Чим особлива людина?

5 Клас

Ти вже знаєш, що кожна людина має потреби. Потреба — усвідомлене відчуття необхідності чого-небудь. Для задоволення твоїх потреб як живої істоти потрібні повітря, вода, їжа, безпечне середовище. Так складаються першочергові потреби. Другорядні потреби виникають згодом: модний одяг, стильний велосипед, популярність у соцмережах. Потреби також діляться на матеріальні (їжа, одяг, житло, предмети побуту) і нематеріальні (освіта, відпочинок, творчість). Потреби бувають розумними (поснідати) та нерозумними переїсти). Дослідник Абрагам Маслоу запропонував розділити потреби за важливістю. На його думку, людина задовольняє потреби послідовно від першого до вищого рівня. Потреби породжують бажання — прагнення чого-небудь. Бажання — це потреба, що набула конкретної форми. Наприклад, коли в тебе почуття голоду — це потреба. А те, що ти хочеш з’їсти саме борщу зі сметаною — це бажання. Наступного разу ти захочеш з’їсти іншу страву. Тобто бажання можуть змінюватися. Люди народжуються з потребами, розвиваються, формуються як особистості. Особистість — сукупність характерних рис людини. Риси можуть бути природними (фізичні дані, вік, стать, темперамент) і набутими (потреби, цінності, почуття). Ці риси, як правило, є в кожної людині. Але їхнє поєднання в конкретній людині унікальне й неповторне. Усвідомлення своєї особливості творить ідентичність....

Для чого вивчають історію і громадянську освіту?

5 Клас

У центрі пізнання світу перебуває людина та її життя. В усі часи кожна особа ставить перед собою питання: Хто така людина? Що робить людину людиною? Якою є її природа? Що відрізняє її від тварин? Якщо людина є особливою істотою, то в чому полягає ця особливість? Існує багато визначень поняття «людина», що розкривають її з різних боків і показують, що людина є складною і має багато різних характеристик. Групуйся Напишіть три риси, якими наділена людина. Обговори свої результати із сусідом чи сусідкою по парті. Разом зробіть спільний для вас усіх перелік рис. У класі кожна пара по черзі називає визначені риси. Записуємо їх на дошці в контур людини. Таким чином ви формуєте портрет людини. 1. Як ти вважаєш, у чому особливість людини? 2. Хто і що впливає на формування людини? 3. Чи може людина повноцінно жити без інших людей? Людина — це жива, розумна, унікальна істота, яка формується під впливом природи й суспільства. Суспільством називають сукупність людей, що об’єднані спільним життям....

Перевіряємо свої досягнення

5 Клас

Об’єднайтеся в команди по 4-7 учнів та учениць. Придумайте назву своїй команді, а також слоган. Виконуйте послідовно всі завдання і не забувайте, що ваша робота повинна бути командною. Основне гасло нашої гри: «Гра — не змагання, гра — дружня співпраця всіх з усіма». Хай щастить! Завдання 1. Таємничі назви • Сформулюйте запитання до кросворда. Пам’ятайте, що запитання повинні розкривати ознаки слова-відповіді. Завдання 2. Події в історії • Які події вітчизняної історії «заховалися» у «хмарі» слів? Складіть коротку розповідь про одну з них (на вибір)....

Громадяни/громадянки й держава. Демократія

5 Клас

Демократія — це таке управління державою, за якого вся влада належить народові. «Хіба може кілька десятків мільйонів керувати державою?» — здивується хтось із вас. Так, може. У сучасних демократичних державах влада народу здійснюється через обраних представників. Народ обирає депутатів парламенту, а в деяких країнах ще й президента, які ухвалюють від імені народу всі важливі для держави рішення. Вважають, що демократія — це правління більшості. Ухвалюючи рішення, очільники держави зважають на думку більшості, адже врахувати абсолютно всі думки неможливо. Наприклад, коли у вашому класі вибирають колір квіткових вазонів для озеленення класу, одразу з’являється безліч думок. Зрештою, усі погоджуються з думкою більшості, і на підвіконні стоять вазони того кольору, який сподобався найбільшій кількості учнів та учениць вашого класу. Сучасна демократія передбачає не тільки слідування волі більшості, а й дотримання прав окремих спільнот. Такими спільнотами можуть бути представники й представниці різних національностей, різних релігій, жінки, діти. Хоча в сучасному світі жінок більше за чоловіків, однак їхня представленість у суспільстві значно менша, оскільки впродовж століть жінки були дискриміновані й донині в деяких країнах не завжди мають рівні права із чоловіками. Робота в групі...

Україна незалежна

5 Клас

24 серпня 1991 р. було ухвалено Акт проголошення незалежності України. Із цієї дати розпочався новий відлік нашої історії. Омріяна й вистраждана незалежність відродилася тільки наприкінці XX ст. Багато поколінь присвятили все своє життя наближенню цієї події. Уже 1 грудня 1991 р. Акт проголошення незалежності України отримав всенародну підтримку. Під час референдуму його ухвалення підтримали понад 90 % громадян і громадянок країни. На референдумі було одне запитання: «Чи підтверджуєте Ви Акт проголошення незалежності України?» Якщо учасники/учасниці референдуму не відповіли на це запитання, то їхній бюлетень вважали недійсним. У цей же день відбулися вибори Президента України. Першим президентом незалежної України було обрано Леоніда Кравчука. Словник Референдум — усенародне голосування громадян/громадянок щодо найважливіших питань державного життя. • Розгляньте діаграму. Результати всенародного референдуму 1 грудня 1991 р. щодо підтримки Акта проголошення незалежності України...

Україна та українці в боротьбі за власну державність упродовж XX ст.

5 Клас

Нове століття принесло складні випробування населенню українських земель. Найстрашнішим лихом початку століття стала Перша світова війна, у яку було втягнуто багато держав. Не оминула війна й українські землі. За іронією долі Австрійська (на той час уже Австро-Угорська) і Російська імперії опинилися по різні сторони, а українці — в арміях, які воювали одна проти одної. Ні російський цар, ні австрійський цісар не переймалися долею українців у цій війні. Українці-галичани й українці-наддніпрянці, а також українці-кубанці тисячами гинули на війні, почасти в боях одні проти одних. Війна принесла українському народу неймовірні страждання, водночас загартовуючи його. У цей період пожвавився національно-визвольний рух. Українці прагнули жити всі гуртом і спільно вирішувати власну долю. Активними учасниками руху стали січові стрільці. На заклик створення українського військового підрозділу в 1914 р. відгукнулися тисячі добровольців, з яких і було сформовано легіон Українських січових стрільців. Серед них було багато студентів і гімназистів. Окрім героїчної доблесті, вони залишили нащадкам і безцінний скарб — стрілецькі пісні. Перше товариство «Січові стрільці», яке виникло ще в 1913 р., відмовилося приймати до свого складу дівчат. Однак на початку війни серед 300 січовиків було 33 жінки, які сформували свій підрозділ. Його очільницею стала Олена Степанів....

Україна в складі Російської та Австро-Угорської імперій

5 Клас

На початку XIX ст. Україна залишалася підневільною. Проте кількість держав, які володіли українськими землями, зменшилася. Сталося це після того, як Річ Посполиту поділили між собою сусідні держави. Тепер землями України володіли дві імперії — Російська й Австрійська. Робота в парі Пригадайте, що таке «імперія». Розгляньте карту та з ’ясуйте, які історичні землі на початку XIX ст. відійшли Російській імперії, а які Австрійській. До складу якої із цих двох держав ввійшла більшість українських земель? Хоча в житті двох імперій було чимало відмінностей, ставлення правителів обох держав до українського народу було майже однаковим. Його не вважали окремим народом, який має свою мову, багатовікову історію та унікальну культуру. Усіляко обмежували вживання української мови, зокрема забороняли навчання рідною мовою в школах та університетах. Жорсткішими такі обмеження були в Російській імперії, де навіть діяла заборона друкувати книжки українською мовою. Усіляко намагалися викорінити з ужитку слова Україна й українці. Натомість використовували Малоросія та малороси, що було проявом дискримінації українців за ознакою національності. Російський цар та його оточення сподівалися перетворити український народ — нащадків козаків — на безвольний народ без своєї мови й історії. Таку саму політику російський царат здійснював і щодо інших народів, землі яких за різних обставин підкорила Російська імперія....

Навігація