Войти
Закрыть

Наукове та художнє слово про минуле

5 Клас

Історія завжди викликала жвавий інтерес не лише в науковців, а й у звичайних людей. Тому історію «пишуть» багато людей. Однак твори на історичну тематику значно різняться. Одні, написані науковцями, насичені складними поняттями, численними фактами, супроводжуються спеціальними позначками й оформлені за встановленими в науковому товаристві правилами. А от коли до написання історії беруться митці: письменники, художники, історія перетворюється в захопливу розповідь з яскравими деталями. У мистецьких творах історія нібито «оживає». «Хмельницький Богдан (Зиновій-Богдан) Михайлович (бл. 06.01.1596 (27.12.1595) — 06.08 (27.07).1657 — політик, полководець і дипломат, провідник національно-визвольних змагань 1648—1657, творець Української козацької держави та її перший гетьман. Батько Т. Хмельницького і Ю. Хмельницького. Дата і рік народження приблизні...». Діємо: практичні завдання Уявімо себе дослідниками. Пропонуємо вашій увазі дві історичні розповіді — наукову та художню: 1. Прочитайте та порівняйте тексти, об’єднані спільною темою (пункти 2 і 3 параграфа). 2. Назвіть, що в цих текстах спільного, а що — відмінного. 3. Як ви зрозуміли, який з текстів науковий, а який — художній? 4. Визначте, про який період історії України йдеться в текстах. 5. За допомогою яких слів текстів можна впізнати епоху, події якої описано? 2. ПРО ПОХОДИ РУСЬКИХ КНЯЗІВ МОВОЮ НАУКИ Учені-історики старанно досліджують джерела та намагаються зобразити якомога правдивішу картину минулого. Ось зразок тексту, написаного істориками для школярів: «Походи князів проти Візантії. Князювання Рюриковичів позначилося воєнними конфліктами з Візантією. У 907 році Олег організував небачений за розмахом морський похід на Константинополь. У результаті переговорів з імператором було укладено вигідний для Русі договір, за умовами якого Візантія зобов’язувалася дати відкуп воякам і щорічно сплачувати данину київському й іншим князям. Руські купці отримали право приїжджати до візантійської столиці й торгувати, не сплачуючи мита. Упродовж шести місяців вони (як, до речі, і посли) могли безкоштовно отримувати продовольство й забезпечуватися необхідним спорядженням для повернення на батьківщину. Зі свого боку Русь зобов’язувалася допомагати Візантії в боротьбі з кочовиками. Це перший договір Русі, текст якого зберігся. Як свідчить легенда, на знак здобутої перемоги Олег прибив власного щита на воротах Константинополя....

Хто започаткував наукові дослідження історії України

5 Клас

Зародження історичної науки в Україні припало на часи панування в наших землях іноземних імперій — Російської та Австрійської (згодом Австро-Угорської). Як ви думаєте, чи були сприятливими умови для проведення історичних досліджень і поширення історичних знань серед людей? Свою думку обґрунтуйте. Особливий інтерес до наукових досліджень історії України пов’язаний з боротьбою за збереження історичної пам’яті українського народу та відновлення української держави за часів іноземного панування. Усе розпочиналося зі збору цікавої інформації про життя, звичаї, традиції українського народу та інших народів країни. Під час етнографічних експедицій учені записували також і перекази про історичне минуле, досліджували історичні документи. Поступово такі історичні дослідження ставали повнішими й відкривали очі людям на те, що український народ має свою цікаву історію. Діємо: практичні завдання Вправа «Вчимося аналізувати інформацію» Прочитайте в парах текст параграфа про істориків. Визначте, про що в ньому йдеться: про біографічні відомості історика чи наголошено на його діяльності? Зіставте інформацію про істориків: що спільного в їхніх біографіях? Одним із засновників наукових досліджень історії України був Михайло Максимович (1804—1873 рр.) — видатний український учений-природознавець, історик, народознавець, письменник. Цікавинкою його біографії є те, що він поєднував любов до ботаніки (наука про рослини) та історії України. Михайло Олександрович багато уваги приділяв збереженню фольклорної спадщини українського народу: видавав збірки українських народних пісень, був автором віршованого перекладу «Слова о полку Ігоревім» українською та російською мовами. Провідним напрямом наукових досліджень Михайла Максимовича було обстоювання ідеї права на вільний розвиток і соборність українських земель....

Літописці української історії

5 Клас

Збиранню згадок про давні часи та збереженню історичної пам’яті велику увагу приділяли за часів Русі-України. Історичні твори того часу називаються літописами. Варто запам’ятати! Літописи (від слів «у літо») — оповіді, у більшості з яких події викладено в хронологічній послідовності за роками. Традиції літописання почали формуватися в Україні з часів виникнення писемності. Літописи створювали в усіх великих містах України-Русі: Києві, Переяславі, Володимирі-Волинському, Галичі, Львові, Чернігові та інших. Літописці ретельно збирали й досліджували всі доступні джерела: твори своїх попередників-літописців, зарубіжні хроніки, Святе Письмо, житія святих, усні перекази та легенди, власні спостереження. Саме тому літописи є дуже цінним джерелом для вивчення історії тих часів. За допомоги давньоруських літописів можна отримати уявлення про політичне, релігійне життя, діяльність київських та інших князів. Цінним є те, що автори літописів уміщували в тексти історичні документи, що не дійшли до нашого часу. Наприклад, угоди київських князів з Візантією початку Х ст....

Як працюють історики

5 Клас

«Батьком історії» вважають грека Геродота, який жив у V ст. до н. е. Створюючи свою історичну працю, Геродот багато подорожував, описував події на основі власних спостережень, свідчень багатьох людей. Як справжній історик, він намагався відокремлювати факти від легенд і робив висновки лише після ретельного аналізу й порівняння джерел. Геродот був талановитим оповідачем: його розповідь відзначається детальним описом життя народів, які стали героями книг. Достовірність його «Історій» підтверджують дані археології та мовознавчі дослідження тих регіонів, про які писав «батько історії». Чому Геродот взявся за написання історії? На початку своєї «Історії» він зазначив: «Я зібрав і записав відомості про минулі події, бажаючи, щоб не опинились у забутті діяння народів». Працюючи з текстом підручника, з’ясуйте, як історики «пишуть» історію. Результат свого дослідження оформіть у вигляді пам’ятки «Як написати історію»....

Практична робота № 4. Пам'ятки рідного краю. Людина в правових пам'ятках України

5 Клас

Запрошуємо вас у віртуальну подорож рідним краєм. А щоб подорож стала цікавою, ознайомимось із порадами для мандрівників та визначимо, які з них можуть знадобитися під час реальної подорожі, а які — уявної (віртуальної). Діємо: практичні завдання Поради мандрівникам 1. Визначте, яке місце ви хочете побачити. Знайдіть його на карті. 2. Оберіть маршрут: з’ясуйте, що ви зможете побачити дорогою, повз які населені пункти будете проїжджати, де можна зупинитися для перепочинку. 3. Використовуйте спеціальні путівники з порадами для мандрівників. З них ви можете дізнатися, що саме в цій місцевості запропонують туристам для ознайомлення. 4. Намагайтеся дізнатися якомога більше про місце, де ви опинилися. Не варто нехтувати розмовами з місцевими жителями, адже саме вони знають найбільше легенд і цікавих історій про цей край. 5. Оберіть собі цікавих попутників, які поділяють ваші інтереси (наприклад, любителів замків і фортець, музеїв зброї чи рідкісної книги, прихильників старовинних палаців чи пам’ятників тощо). Разом ви зможете дізнатися набагато більше....

Історія сучасної України мовою пам'яток

5 Клас

Протягом усього часу радянського панування в Україні знаходилися люди, які прагнули волі й незалежності. Багато років боротьбу проти радянської влади на західноукраїнських землях провадили бійці ОУН та УПА. За встановлення в Україні справедливого ладу, заснованого на повазі до прав людини, боролися українські дисиденти — захисники прав людини. Вони зрозуміли, що справжня реалізація прав українського народу можлива лише тоді, коли Україна стане незалежною. Пізнавально й цікаво ОУН — Організація українських націоналістів — політична організація, яка ставила за мету здобути незалежність України. УПА — Українська повстанська армія — бойова організація у складі ОУН, яка провадила боротьбу за незалежність України збройним шляхом....

Пам'ять про Другу світову війну

5 Клас

Буваючи в Києві, ви бачили на високому правому березі річки Дніпро величний монумент «Батьківщина-Мати». Його споруджено з метою вшанування героїчного подвигу народу в роки Другої світової війни 1939—1945 рр. Батьківщина-Мати увінчує будівлю Меморіального комплексу, центром якого є Національний музей історії України у Другій світовій війні. Друга світова війна (1939—1945 рр.) згубним вихором пронеслася світом. У вересні 1939 р. в західноукраїнські землі вступили війська кривавих диктаторів Адольфа Гітлера і Йосипа Сталіна. 22 червня 1941 р. гітлерівська Німеччина напала на СРСР, до складу якого входила Україна. На захист рідної землі в Україні постали мільйони людей. Однак гітлерівська Німеччина захопила значні території. Мільйони радянських солдатів загинули або потрапили в полон. Гітлерівці примусово вивозили жителів України в рабство до Німеччини та Австрії. Будь-який опір окупанти жорстоко придушували. У війні не шкодувала людей і радянська влада. На найнебезпечніших ділянках фронту проти гітлерівців масово використовували «чорносвитників» — поспіхом мобілізованих радянським командуванням місцевих жителів. Їх кидали у бій непідготовленими, необмундированими, а часом і неозброєними....

Пам'ять про Українську революцію та Голодомор в Україні 1932—1933 років

5 Клас

Сприятливі обставини для боротьби за визволення українського народу від іноземного панування склалися на початку ХХ ст. У 1914—1918 рр. відбулася Перша світова війна, у якій брали участь усі тогочасні великі держави. Війна стала справжньою трагедією для багатьох народів: у боях загинули мільйони солдатів, мирні жителі страждали від руйнувань і нестатків. Бойові дії відбувалися також і на українських землях (Західна Україна). Поступово в ході війни Російська й Австро-Угорська імперії ослабли. Стомлені війною народи повстали, скинули владу ненависних імператорів. Так розпочалася Українська революція 1917—1921 рр. — боротьба українського народу за національне визволення та краще життя. Діємо: практичні завдання Ми мандруємо далі найважливішими сторінками історії України. Продовжуйте складати започатковану хронологічну таблицю (с. 32). У роки Української революції народи, що населяли Україну, боролися за право вільно розвивати свою культуру, розмовляти рідною мовою. Прагнули побудувати державу, у якій поважали б демократичні права і свободи кожної людини. Важливим питанням революції була також боротьба за те, щоб господарство країни розвивалося в інтересах простого народу, а не лише заможних верств суспільства....

Княжа Русь-Україна та козацька Україна в пам'ятках історії

5 Клас

Серцем нашої держави є стародавня столиця — Київ. Саме довкола Києва збиралися праукраїнські племена в могутню державу середньовічної доби — княжу Русь-Україну. Оповідаючи про її становлення, літописець наводить наказ легендарного князя Олега: «Хай буде се мати городам руським». Київські князі Аскольд, Олег, Ігор та Святослав уславилися як мужні воїни й талановиті полководці. Київ був великим і впливовим торговельним центром, через який проходив один з найважливіших торговельних шляхів середньовіччя «із варяг у греки». Однак найбільшого розквіту й культурного піднесення Русь-Україна досягла з поширенням на наших землях однієї з релігій світу — християнства. Пам’ять про визначні події історії нашої держави зберігається у старовинних пам’ятках і пам’ятниках. Здійснюючи мандрівку стежками рідної історії, започаткуйте укладення хронологічної таблиці найважливіших подій історії України (у тексті вони виділені жирним шрифтом). Пізнавально й цікаво Релігія — особливе уявлення людей про світ, що базується на віруваннях та системі духовних і моральних цінностей, які скеровують поведінку людей. Найбільш поширені у світі релігії: християнство (найпоширеніша релігія), іслам (наймолодша релігія), буддизм (найдавніша релігія). Першою людиною, яка прийняла християнство на Русі, була княгиня Ольга (945—964 рр.). Літопис назвав її «наймудрішою серед усіх людей», оскільки княгиня вирізнялася сильним характером та мудрістю. Справу зміцнення держави продовжив онук княгині Ольги Володимир Великий (980—1015 рр.). Зважаючи на досвід княгині Ольги та зв’язки Русі-України з Візантією, Володимир Великий з-поміж інших релігій обрав християнство східного (візантійського) обряду, яке пізніше стало називатися православ’ям. Хрещення Русі відбулося 988 р. Відтоді Русь-Україна долучалася до кола цивілізованих держав....

Навігація