Історичні знання пройшли довгий шлях: від зародження до перетворення в науку. Автори писемних пам’яток по-різному розповідали про історичні події. Мета таких оповідей: записати, щоб не забути. Спробуємо дослідити, хто і як зображав минуле в різні історичні проміжки часу. Із появою людей поняття минулого зазнавало великого впливу з боку релігійних уявлень, а виникнення письма надало можливість довше зберігати історичні факти і відокремити реальні події від легенд і міфів. Перші записи подій здійснювали жерці на камені і папірусах, як, наприклад, у Стародавньому Єгипті. У стародавніх греків заняття історією стало необхідним через інтерес до країн, з якими вони мали стосунки. Греки цікавилися місцевістю, кліматом, звичаями, побутом інших народів. Історичні розповіді початково тут виникли як жанр літератури, як вид мистецтва у вигляді оповіді про минуле. Їхні автори часто змішували факти і легенди. Згодом деякі з них прагнули описувати тільки те, що їм здавалося правдою. Свої праці грецькі вчені призначали сучасникам, щоб дати їм певні знання про сусідів. Надалі почали формуватися риси історії як науки. Її ознакою став добір вірогідних фактів, послідовність викладу подій. «Батько історії» Геродот не лише описував факти, але й прагнув розкрити причини явищ і подій, щоправда пояснював їх то божественною волею, то велінням долі, то власними здібностями історичної постаті. Інший грецький історик — Фукідід — наголошував, що визначальним чинником у житті людей є боротьба за владу, гроші, почесті. Проте все залежить від самої людини, а боги лише визначають моральні правила життя, порушення яких зазвичай призводить до поразки. Вчений Плутарх творцями історії вважав історичні постаті, про яких розповів у творі «Порівняльні життєписи». Натомість римський історик Публій Корнелій Тацит розмірковував про діяльність добрих і поганих правителів. Автор переконаний, що погані звички можна подолати шляхом виховання. Як бачимо, грецькі і римські дослідники описали відоме їм життя людських спільнот, історичних постатей, намагалися встановити точні дати історичних подій....
|