Павло Тичина (1891—1967). Поетична епітафія («Пам'яті тридцяти»)
- 7-12-2022, 23:52
- 283
10 Клас , Українська література 10 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Поетична епітафія («Пам'яті тридцяти»)
Поезію «Пам'яті тридцяти» визначають як вірш-реквієм або епітафію — текст на честь померлих героїв. Це зразок громадянської лірики, твір, у якому поєдналися різні емоції — жалоба за загиблими та уславлення їхнього патріотизму.
Вірш присвячено молодим захисникам України, студентам і гімназистам, які загинули в січні 1918 року поблизу селища Крути на Чернігівщині. Вони стримали наступ російських військ та полягли в нерівному бою із загарбниками. У березні 1918 року відбулося їхнє перепоховання в Києві на цвинтарі, що на Аскольдовій могилі (урочище на правому березі Дніпра).
П. Тичину глибоко вразила смерть молодих людей, цвіту української нації. Загиблі для нього — мученики, які віддали життя за вільне майбуття свого народу. Недарма поет пояснив їхній подвиг як самовіддану боротьбу зі злом {«Вмерли в Новім Заповіті / З славою святих. Вони пожертвували життям, захищаючи свій народ та його національні ідеали.
Виклад урочистий і піднесений, сповнений емоцій. А серед почуттів панують скорбота та праведний гнів супроти ворогів-убивць («боже, покарай!»), але аж ніяк не зневіра і відчай. Цей твір звеличує героїзм, подвиг славних синів українського народу.
Читацький практикум
Прочитайте вірш. Виконайте завдання.
Аскольдова могила (Тарас Шевченко, 1846)
* * *
На Аскольдовій могилі
Поховали їх —
Тридцять мучнів українців,
Славних, молодих...
На Аскольдовій могилі
Український цвіт!
По кривавій по дорозі
Нам іти у світ.
На кого посміла знятись
Зрадника рука? -
Квитне сонце, грає вітер
І Дніпро-ріка...
На кого завзявся Каїн?
Боже, покарай! —
Понад все вони любили
Свій коханий край.
Вмерли в Новім Заповіті
З славою святих. —
На Аскольдовій могилі
Поховали їх.
1918
Символічна могила й кам'яний хрест Героям Крут на Аскольдовій могилі в Києві
Виявляємо читацьку, літературну компетентності
1. Яке враження справив на вас твір?
2. Яким є провідний мотив поезії?
3. У чому полягає її жанрова своєрідність?
4. Які емоції поєднались у творі?
5. Поміркуйте, якими художніми засобами автор передає емоційний стан ліричного героя.
Коментарі (0)