Олесь Гончар (1918—1995)
- 4-12-2022, 13:10
- 370
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Олесь Гончар (1918—1995)
Олесь (Олександр) Терентійович Гончар (Біличенко) народився 3 квітня 1918 року в селі Ломівці Катеринославської губернії (нині — у межах Дніпра) в родині Терентія та Тетяни Біличенків. У трирічному віці втратив матір. Потрапив на виховання до бабусі, жив у слободі Сухій на Полтавщині. При вступі до школи був записаний як Олесь Гончар (дівоче прізвище матері). В офіційних документах місцем свого народження завжди вказував Полтавщину.
Олесь Гончар
Навчався в Українському книжково-газетному технікумі, а потім на філологічному факультеті Харківського університету. «Коли я переступив поріг університету, у всьому місті, гадаю, не було людини, щасливішої за мене, здійснилася заповітна мрія: з радісним завмиранням серця ступив я в цей сонячний храм науки...» — пригадував письменник. А вже в червні 1941 року пішов на фронт у складі студентського батальйону. Про це він розповів у романі «Людина і зброя».
Улітку 1942 року потрапив у полон, утік і знову воював у Червоній армії. Після війни завершив навчання в Дніпропетровському університеті. Писав новели, повісті. За романну трилогію «Прапороносці» одержав дві Сталінські премії. Відтоді обіймав різні високі й керівні посади в літературних, партійних та виборних радянських установах. Після успіху «Прапороносців» ще багато писав на воєнну тематику, також висвітлював повоєнне життя українців.
На 60-ті роки припав розквіт таланту Олеся Гончара: тоді побачили світ романи «Тронка» й «Собор». У наступні десятиліття він написав багато прозових творів у різних жанрах: «Берег любові», «Твоя зоря», «Бригантина», «Крапля крові», «Далекі вогнища» та ін.
Під час «революції на граніті» 1990 року, що відіграла важливу роль у становленні незалежності України, письменник підтримав вимоги учасників голодування і демонстративно здав свій квиток члена КПРС.
Олесь Гончар є одним із засновників Українського фонду культури — першої неурядової доброчинної організації, що сприяє розвитку національних культур усіх народів, які мешкають на теренах України.
Помер Олесь Гончар 14 липня 1995 року.
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Чим зацікавила вас особистість Олеся Гончара? Які запитання у вас виникли? У який спосіб ви могли б задовольнити свою цікавість? Які запитання ви б хотіли обговорити з однокласниками, однокласницями й учителями?
- 2. За матеріалом підручника в зручній для вас формі (текст, план, таблиця, схема тощо) складіть опорний конспект для розповіді про письменника.
- 3. Перегляньте відеолекцію літературного критика Євгена Стасіневича про Олеся Гончара з курсу «Українська література в іменах» (проект WiseCow). Що нового ви дізналися про письменника? Які риси Олеся Гончара, що про них розповів критик, вас зацікавили? Які з них ви додали б до своєї розповіді про письменника?
Досліджуємо самостійно
- 4. Складіть перелік відомих творів Олеся Гончара. Знайдіть короткі характеристики цих творів. Визначте провідні теми творчості письменника.
Читаємо взірці української художньої літератури
Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та знайдіть новелу О. Гончара «Модри Камень». Прочитайте твір. Порівняйте власне враження від твору з матеріалом, запропонованим у підручнику.
• І ЩЕ РАЗ ПРО КОХАННЯ
(«МОДРИ КАМЕНЬ»)
Дуже незвична назва — «Модри Камень». Це містечко у Словаччині (у перекладі — Блакитний Камінь). Під час Другої світової війни Олесь Гончар був артилеристом, воював поблизу цього міста. Пізніше написав твір, почасти навіяний тодішніми враженнями. Адже його герой — теж артилерист, розвідник.
Автор розкрив тему кохання — не дивно, що твір має неоромантичне забарвлення. Раптовий спалах почуттів, мить щастя й непоправна втрата відбуваються на тлі гірської природи, що надає новелі рис неоромантичного твору.
«Модри Камень» — це психологічна новела. У ній автор зосередився на переживаннях героя, а це додало твору емоційності й ліризму.
Можна відзначити певні тематичні збіги цього твору із новелою В. Винниченка «Момент». В обох випадках ідеться про закоханість, яка зародилася в екстремальних умовах, про мить щастя й збережені спогади про Неї. Але О. Гончар ускладнив тему кохання темою війни. Це й визначило специфіку проблем, які він порушив.
Головна проблема — «людина і війна». І розкривається вона через інші проблеми: кохання, пам'ять, душевна спорідненість, особисте щастя, доля, воєнне лихоліття.
В основі оповіді спогади головного героя та його уявне спілкування з утраченою коханою. «Померкло, стерлося все», — нарікає він на властивість людини забувати. А після того йде промовисте зізнання: «Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне?»
Під час небезпечного переходу засніженими горами розвідники зупинилися на короткий відпочинок у гірській хатині. Їх прихистили дві жінки: мати та її дочка Тереза, які перебували в жалобі за загиблим сином і братом. Спочатку герой почув лише її голос, а згодом побачив силует у білій сукні із чорною пов'язкою на рукаві. Потім відчув доторки рук дівчини, коли вона перев'язувала йому рану: «Пальці твої були вправні й повні ніжного тепла». А розвідники вже мусили рухатися далі до своїх позицій. Знову її рука: «Тонка рука, вся зіткана з чутливих живчиків, дрібно тремтить і гріє всього мене». І слова, сказані на прощання: «Ми ще зустрінемось, Терезо. Ми не можемо не зустрітись!»
Листівка з краєвидами містечка Модри Камень до початку Другої світової війни
Герой втратив свою кохану, але пам'ять та уява влаштовують закоханим нову зустріч: «Як це гарно, що ми будемо завжди разом! Я так довго чекала вас після тої зимової ночі: мені здається, що не менше, як тисячу літ!»
Про що, зрештою, цей твір? Про війну, про кохання, що непідвладне смерті, чи, може, про людину та її пам'ять?
У новелі неоромантична розбіжність між дійсністю та мрією реалізована навіть у доборі кольорів. У першому випадку переважають білий і чорний та їхні відтінки: білий вітер, біла сукня, чорна пов'язка, бліда мати, брудні бинти, чорні німецькі машини, білі завії снігу, чорне згарище. Ці кольори посилюють реальне відчуття війни й небезпеки. Уява натомість змінює майже все, лишає незмінною саму героїню — на ній та сама біла сукня і чорна пов'язка. А навколо неї вже геть інше — весняне кольорове оздоблення: небо, мов блакитний дзвін, зелений дуб, зелені гори, полонини, як сині озера, зелені спини гір.
Коментар фахівця
Для письменників його покоління визначальною, випробувальною в житті й творчості смугою стала Друга світова війна. Пройшовши курс її «окопних університетів», Гончар виніс звідти сумні враження про руйнівні сили життя і з допомогою слова став утверджувати протилежне...
Михайло Наєнко, дослідник літератури
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Яке враження справила на вас новела? Які почуття викликала, до яких роздумів спонукала?
- 2. Визначте тему твору. У яких мотивах ця тема розкривається? У зручній для вас формі (схема, таблиця, «хмарина тегів») відобразіть свої спостереження щодо теми та мотивів новели. Презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.
- 3. Схарактеризуйте головного героя. Чи можна його назвати неоромантичним? Обґрунтуйте свої міркування.
- 4. Об'єднайтеся в малі групи, запропонуйте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.
• Що означає назва твору? Чому, на вашу думку, письменник зупинився на цій назві?
• Чому уявна розмова героїв відбувається на фоні весняного пейзажу?
• Чому під час уявної розмови з дівчиною герой бачить її в білій сукні із чорною пов'язкою?
• Які неоромантичні риси властиві новелі «Модри Камень»?
Ділимося читацьким досвідом
- 5. Пригадайте твори української, зарубіжної літератури, у яких розкриваються теми «людина на війні» і кохання. Що нового, на вашу думку, зміг відкрити Олесь Гончар у цій темі?
Читацький практикум
У розділі «Читацький практикум» електронного додатка до підручника знайдіть і виконайте завдання до новели О. Гончара «Модри Камень».
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Зі скількох розділів складається новела? Визначте значення кожного розділу в сюжеті й композиції твору. Занотуйте свої спостереження в зручній для вас формі.
- 2. Яким постає часопростір новели? Які події відбуваються в «сучасності»? Які події відбувалися в минулому? Які події були «реальними»? Які постають в уяві героя? Складіть схему, у якій відобразіть особливості часопростору твору.
- 3. Оберіть рівень складності та виконайте завдання.
• Розкрийте зміст назви твору.
• Розкрийте значення уявного діалогу героїв.
• У романтизмі розбіжність між мрією та реальністю зазвичай набувала трагічного характеру. Як вирішує цю проблему Олесь Гончар?
• Новела написана 1946 р. Чи відчуває читач, що письменник пише про події, пережити які йому довелося недавно? Обґрунтуйте свої міркування.
Виявляємо творчі здібності
- 4. Знайдіть у мережі Інтернет роботи на конкурс буктрейлерів до 100-річчя Олеся Гончара. Перегляньте їх. Яка робота сподобалась вам найбільше? Чому? Створіть свій буктрейлер до новели «Модри Камень».
Запрошуємо до бібліотеки
Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори О. Гончара, О. Довженка. Обговоріть їх у класі.
Готуємося до ЗНО
У зручній для вас формі (тексту, плану, схеми, таблиці) запишіть відомості про життєвий і творчий шлях О. Довженка та О. Гончара. Складіть «літературні паспорти» до творів «Зачарована Десна», «Модри Камень».
ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО
1. Яке з поданих тверджень характеризує твір О. Довженка «Зачарована Десна»?
А В основі оповіді спогади головного героя та його уявне спілкування з утраченою коханою
Б Повість автобіографічна. Автор, людина вже немолода й досвідчена, розповів про своє дитинство — яким бачив його крізь прожиті роки
В Війну у творі показано з експресіоністською виразністю — очима письменника й кінорежисера
Г Автор розкрив тему кохання; твір має неоромантичне забарвлення
2. Оберіть рядок, у якому подано визначення кіноповісті.
А повість, складена з невеликих епізодів, що змінюються, немов кадри у фільмі
Б епічний твір частіше з однолінійним сюжетом, який за широтою зображення дійсності посідає проміжне місце між оповіданням і романом
В великий епічний твір, для якого характерні драматизм, загадка, швидка зміна подій, мотив переслідування
Г твір, який висвітлює актуальні суспільні проблеми
3. Яка з наведених подій новели «Модри Камень» не відбувається в реальності, а постає в уяві героя?
А ночівля в будинку словацької родини
Б прощання з Терезою
В звільнення Модри Каменя
Г розмова з Терезою після закінчення війни
4. Установіть послідовність подій у новелі О. Гончара «Модри Камень».
Послідовність
1 перша
2 друга
3 третя
4 четверта
Події
А Розвідники приходять до будинку Терези та її матері
Б Брата Терези Францішека розстрілюють
В Тереза проводжає розвідника до шосе
Г Поліціянти знаходять у будинку Терези закривавлений бинт
• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.
Коментарі (0)