Василь Симоненко (1935—1963). Я...
- 4-12-2022, 13:12
- 358
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Читацький практикум
Я...
Він дивився на мене тупо
Очицями, повними блекоти:
— Дарма ти себе уявляєш пупом,
На світі безліч таких, як ти.
Він гримів одержимо і люто,
І кривилося гнівом лице рябе,
Він ладен був мене розіпнути
За те, що я поважаю себе.
Не стала навколішки гордість моя.
Ліниво тяглася отара хвилин...
На світі безліч таких, як я,
Та я, їй-богу, один.
У кожного Я є своє ім'я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми — не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.
Ми — це народу одвічне лоно,
Ми — океанна вселюдська сім'я.
І тільки тих поважають мільйони,
Хто поважає мільйони Я.
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Розкажіть про свої враження від прочитаного твору.
- 2. Назвіть мотиви поезії «Я...» В. Симоненка. Яка головна думка поезії?
- 3. Прокоментуйте назву вірша.
- 4. Із ким, на вашу думку, сперечається ліричний герой? Опишіть цю людину. За допомогою яких деталей, художніх засобів автор створює образ опонента? Які почуття він у вас викликав?
- 5. Які аргументи використовує ліричний герой, щоб спростувати закиди опонента? Чи вважаєте ви ці аргументи переконливими? Чому?
- 6. Які рядки із цього вірша могли б стати афоризмами? Чому ви так вважаєте? Чи могли б ці рядки бути вашим життєвим девізом?
- 7. Доведіть або спростуйте висловлену в статті підручника думку про те, що у вірші «Я...» рабській ментальності протиставлено гідність вільної духом особистості.
Виявляємо обізнаність у сфері культури
- 8. Знайдіть у мережі Інтернет і послухайте аудіозапис вірша В. Симоненка «Я...» у читанні автора (фонотека «Живі голоси»). Які почуття вдалося передати авторові під час читання?
- 9. Роздивіться картину В. Зарецького «Блискавка» (с. 150). Який настрій вона створює? Чи подібний він до настрою вірша В. Симоненка? Чому ви так вважаєте?
Виявляємо творчі здібності
- 10. Об'єднавшись у групи, створіть картинки-«мотиватори» з рядками поезії В. Симоненка «Я...». Розмістіть їх у соціальних мережах чи на шкільному сайті. Обговоріть у класі результати творчості груп. За бажання створіть гумористичні «демотиватори».
• ПРО КОХАННЯ Й ЛЮБОВ
(«ЗАДИВЛЯЮСЬ У ТВОЇ ЗІНИЦІ...»)
Темі кохання поет майже завжди надавав універсальності: його ліричний герой переживає закоханість як щось не лише глибоко особисте, а й загальнолюдське, як вічне повторення й повернення («Ну, скажи, хіба не фантастично...», «Ікс плюс ігрек»). А от мотиву любові до батьківщини, навпаки, митець додав інтимності, увиразнив у ньому не пафосне, а щире синівське почуття.
Для глибшого розуміння вірша «Задивляюсь у твої зіниці...» потрібно врахувати історичний і суспільно-політичний контекст.
Дзвонар (Опанас Заливаха, 1980)
Ось лише декілька фактів. Під час війни не дали друкувати кіноповість О. Довженка «Україна в огні», а 1951 року мало не заарештували В. Сосюру за вірш «Любіть Україну». Український патріотизм був під забороною, а з усіх офіційних трибун пафосно проголошували любов до радянської батьківщини. У тодішніх умовах нефальшиве слово В. Симоненка про любов до України відобразило почуття багатьох співвітчизників і стало голосом мільйонів. У цьому й полягає основне значення його твору.
Твір простий і дуже щирий, побудований загалом традиційно — як звернення відданого сина до матері. У розкритті мотиву поет дистанціювався від надмірної громадянської патетики, застосував інтимізацію тону: недарма його ліричний герой обстоює «святе синівське право / З матір'ю побуть на самоті». Можливо, саме тому піднесені слова автора про відданість батьківщині сприймаються як природні й нефальшиві.
Вершник (Галина Севрук, 1967)
Коментарі (0)