Войти
Закрыть

Чому не цікаво жити без пригод?

5 Клас

Ти вже знаєш один із видів тропів — метафору. Різновидом метафори є уособлення. Уособлення — зображення рослин, тварин, предметів, явищ природи як живих істот. Уособлення «оживлює», «олюднює» природу. Наприклад: вовк виє — вітер виє, кішка лиже лапу — вогонь лиже стіни будинку, скрипаль грає — море грає. Потренуйся Від запропонованих сполук слів утвори уособлення. Наприклад: сонце сяє — сонце сміється. Краплі падають на дах, трава тихенько шелестить, душа піднесена від радості. Домашнє завдання Вивчи напам’ять вірш Б.-І. Антонича чи О. Сенатович (на вибір). Завдання від Софії Мудрагелівни За назвою передбач, про що йтиметься у творі «Пригоди на острові Клаварен». Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки зі змістом твору? Вислови припущення, чому острів має таку назву....

Народні легенди, байки, притчі, бувальщини, перекази, прислів’я, приказки, загадки

5 Клас

У робочому зошиті накресли таблицю ЗХД. Заповни першу й другу колонки. У першій дай відповідь на запитання, що ти знаєш про народні легенди, байки, притчі, бувальщини, перекази, загадки, прислів’я, приказки. У другій напиши, що нового ти хочеш дізнатися про них. НАРОДНІ ЛЕГЕНДИ Легенда — фольклорний твір про чудесну подію, що сприймається як достовірна. Люди створювали легенди, щоб пояснити незрозуміле: як утворилися земля, гори й моря, чому так названо планети, рослини, як приручили свійських тварин тощо. Наші предки вірили в те, що всі події, розказані в легендах, відбувалися насправді. Кожна легенда розповідає про один або кілька епізодів із минулого. Герої легенд, на відміну від героїв міфів, — смертні, хоч і наділені неймовірною силою й розумом. ЛЕГЕНДА ПРО СТВОРЕННЯ ЗЕМЛІ Як уже бог схотів посіять землю, так послав нечистого, щоб землі дістав із моря. Воно тоді не можна було, бо скрізь вода була. І сказав, щоб собі не брав землі, а щоб усю віддав богові, скільки дістане....

Чарівний світ українського фольклору

5 Клас

У робочому зошиті накресли табличку ЗХД. Заповни її першу та другу колонки. Дай відповіді на запитання, що ти знаєш про фольклор та українські народні казки. Протягом тривалого часу, ще до винайдення писемності, наші предки складали твори словесного мистецтва. Століттями вони передавали їх одне одному з вуст в уста, від покоління до покоління. Так виникла та розвивалася усна народна творчість. Усна народна творчість, або фольклор (від англійського folk-lore — народна мудрість, народне знання) — це твори, які виникли в дописемну добу й передавалися в усній формі. До фольклору належать народні пісні, думи, казки, міфи, легенди, перекази, байки, бувальщини, прислів’я, приказки, загадки. Фольклор нерозривно пов’язаний із життям, думками та прагненнями народу. У його творенні брало участь багато людей. Як це відбувалося? Талановита особистість складала пісню чи казку, легенду, прислів’я чи загадку. Якщо цей твір припадав до душі, його запам’ятовували і переповідали/співали іншим. Під час переказування/переспівування текст частково міг змінюватися, його доповнювали й удосконалювали. Так виникали варіанти твору. Отже, фольклор — творчість колективна і йому притаманна варіативність....

Таємниці українських міфів

5 Клас

Далі цю таблицю скорочено називатимемо ЗХД. Заповни її першу й другу колонки. Розкажи своєму однокласнику / своїй однокласниці, що тобі відомо про міфи і про що ти хочеш дізнатися. Коли опануєш новий матеріал, заповни третю колонку. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Чи вдалося тобі протягом вивчення теми знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх в мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя. Сучасні технології допомагають відкривати таємниці у Всесвіту. А колись люди вважали, що Землю, все живе на ній створили могутні істоти — боги. Саме вони керують вітром та водою, громом і блискавкою. Навіть щастя й добробут, на думку наших пращурів, залежали від вищих сил. Вони вважали, що всі дерева, квіти й трави мають душу, а отже, одухотворені. Свої уявлення про Всесвіт і саму людину в дописемну добу люди передавали від покоління до покоління усно в переказах-міфах. ____ — це розповідь про богів, духів, героїв, надприродні сили, які брали участь у створенні Всесвіту та керували ним. Давні міфи зберігали й накопичений людьми досвід, знання, культурні надбання. Головна ознака міфу — віра в надприродне. Наші предки були переконані, що всі природні явища та життєві події виникають у результаті боротьби темних і світлих сил — добра і зла....

Про енергію слова й думки

5 Клас

Ти, звісно, запитаєш, хто це — ми. Ти — п’ятикласник або п’ятикласниця, а я — Софія Мудрагелівна, лісова сова. Хто зі мною знайомий, каже, до речі, що я незвичайна. Чому? Бо мешкаю разом з авторками твого підручника з української літератури в міській квартирі. Чую всі наукові розмови, захоплююся книжками, які читають мої любі пані. Часто навіть утручаюся в їхні розмови, за що вони жартома називають мене експерткою. Але хай там як, та без перебільшення можу сказати, що знаю майже все. Тому протягом року я хочу з тобою потоваришувати й передати мою мудрість. Отже, почнімо. Передусім виконай два завдання. Завдання від Софії Мудрагелівни 1. Наведи приклади зі свого життя, коли ти відчував/відчувала силу слова. Коли воно тебе надихало, підбадьорювало, а коли, навпаки, завдавало прикрощів? Зроби висновок про вплив слів/мови на людину. Сформулюй дві-три поради, як потрібно спілкуватися з людьми, і запиши їх у робочий зошит. 2. Чому, на твою думку, художню літературу називають мистецтвом слова? Художню літературу часто називають красним письменством або мистецтвом слова. Українське слово мистецтво походить від латинського magister, що в перекладі означає навчитель, начальник. Уже в давні часи мистецтву надавали особливого значення — воно мало наставляти людей, змінювати світ на краще. А словосполучення красне письменство визначало основну особливість літератури — писати, добираючи такі слова, які впливатимуть на читача, викликатимуть у нього певні почуття. Відтак на письменника/письменницю покладено велику відповідальність — творити так, щоб енергія слова була корисною людині, робила її кращою....

Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

5 Клас

У п’ятому класі розширяться твої горизонти вивчення української літератури: ти прочитаєш і твори усної народної творчості, і класиків, і сучасних письменників/письменниць. У текстах постане людське життя й миттєвості існування природи, пригоди і вчинки, настрої, думки, хвилювання та сподівання дорослих і дітей — цілий світ у його різноманітті, привабливості, красі. Якби ми, авторки цього підручника, поставили запитання «А чи вмієш ти читати? » — воно викликало б у тебе усмішку й здивування. «Звичайно, я вмію читати!» — відповіси. Але прочитати по-справжньому — це значить зрозуміти глибину твору, уловити відтінки думок і почуттів не лише героїв, а й його автора/авторки. Отож умінню осягнути художній твір, його зміст треба вчитися все життя. Ти можеш заперечити: а як же гаджети, інтернет, комп’ютерні ігри? Як без них? Погоджуємося, що нині вони теж можуть стати в пригоді, якщо ти хочеш старанно оволодіти знаннями з української літератури. Так, у мережі Інтернет можна, скажімо, знайти біографію письменника/письменниці, його/її інтерв’ю тощо. Проте це не скасовує прочитання художнього твору в будь-якому форматі — паперовому чи електронному. Тож вирушаймо разом у цікаву подорож сторінками літературних творів. Підручник допоможе тобі зробити черговий крок до оволодіння таїною художнього слова. Відтак тобі допоможуть рубрики:...

Словничок-довідничок 5 клас Коваленко 2018

5 Клас

Цікаво знати, що міфічний Дажбог діє в українських народних казках під іменем Іван. Пригадуєте: Іван-побиван, Іван-царевич? Це про нього, про Дажбога. Йому до снаги все, він завжди бореться за добро і перемагає зло. «Неопалима купина» Неопалима купина — рослина, терновий кущ, оберіг від пожежі. 4 вересня у завершальне свято на честь бога Перуна, який у цей день замикає блискавку і грім та йде у свої небесні палати відпочивати, предки палили вогнища з тернового гілля, яке горить і не згорає. Терновий кущ — неопалиму купину — побачив біблійний герой Мойсей на горі Хорив. Славне місто, міська брама, поле, узвишшя, довкола на пагорбі його (неопалимої купини) цвіте скільки завгодно, довкола синє небо та ясне сонце. «Як виникли Карпати» У реченні Земля... вкрита вічнозеленими, могутніми буками і яворами, берестами й тополями перед смереками і ялинами стоїть слово вічнозеленими, отже, ці дерева хвойні, решта — листяні....

Словничок синонімів 5 клас Коваленко 2018

5 Клас

Балка — вибалок, видолинок, видолинка, виярок, лощина. Бистресенько — швидко, стрімко, скоро, хутко, прудко, мерщій, прожогом, стрімголов, чимдуж, щодуху, галопом, притьмом, умить. Бідувати — злидарювати, злиднювати, старцювати, нуждатися, нуждувати. Бір — ліс, гай, перелісок, приліс, діброва, дубина, дубняк, дубник, дубиння, пуща, хащі, праліс (старий ліс), лісопарк. Блукати — бродити, тинятися, плентатися. Волоцюга — бродяга, мандрьоха, пройдисвіт, приблуда, бурлака, галайда. Слово бурлака є застарілим, галайда вживають на певних територіях, усі інші слова в цьому синонімічному ряду вживають із відтінком зневажливості. Вшкварити — ударити, стукнути, відважити, припечатати, загилити, зацідити, вгатити, угріти, уперіщити. Жагучий — пристрасний, палкий, гарячий, полум’яний, спраглий. Западина — улоговина, падина, впадина, жолоб....

Навігація