Войти
Закрыть

Історія сучасної України мовою пам'яток

5 Клас

Протягом усього часу радянського панування в Україні знаходилися люди, які прагнули волі й незалежності. Багато років боротьбу проти радянської влади на західноукраїнських землях провадили бійці ОУН та УПА. За встановлення в Україні справедливого ладу, заснованого на повазі до прав людини, боролися українські дисиденти — захисники прав людини. Вони зрозуміли, що справжня реалізація прав українського народу можлива лише тоді, коли Україна стане незалежною. Пізнавально й цікаво ОУН — Організація українських націоналістів — політична організація, яка ставила за мету здобути незалежність України. УПА — Українська повстанська армія — бойова організація у складі ОУН, яка провадила боротьбу за незалежність України збройним шляхом....

Пам'ять про Другу світову війну

5 Клас

Буваючи в Києві, ви бачили на високому правому березі річки Дніпро величний монумент «Батьківщина-Мати». Його споруджено з метою вшанування героїчного подвигу народу в роки Другої світової війни 1939—1945 рр. Батьківщина-Мати увінчує будівлю Меморіального комплексу, центром якого є Національний музей історії України у Другій світовій війні. Друга світова війна (1939—1945 рр.) згубним вихором пронеслася світом. У вересні 1939 р. в західноукраїнські землі вступили війська кривавих диктаторів Адольфа Гітлера і Йосипа Сталіна. 22 червня 1941 р. гітлерівська Німеччина напала на СРСР, до складу якого входила Україна. На захист рідної землі в Україні постали мільйони людей. Однак гітлерівська Німеччина захопила значні території. Мільйони радянських солдатів загинули або потрапили в полон. Гітлерівці примусово вивозили жителів України в рабство до Німеччини та Австрії. Будь-який опір окупанти жорстоко придушували. У війні не шкодувала людей і радянська влада. На найнебезпечніших ділянках фронту проти гітлерівців масово використовували «чорносвитників» — поспіхом мобілізованих радянським командуванням місцевих жителів. Їх кидали у бій непідготовленими, необмундированими, а часом і неозброєними....

Пам'ять про Українську революцію та Голодомор в Україні 1932—1933 років

5 Клас

Сприятливі обставини для боротьби за визволення українського народу від іноземного панування склалися на початку ХХ ст. У 1914—1918 рр. відбулася Перша світова війна, у якій брали участь усі тогочасні великі держави. Війна стала справжньою трагедією для багатьох народів: у боях загинули мільйони солдатів, мирні жителі страждали від руйнувань і нестатків. Бойові дії відбувалися також і на українських землях (Західна Україна). Поступово в ході війни Російська й Австро-Угорська імперії ослабли. Стомлені війною народи повстали, скинули владу ненависних імператорів. Так розпочалася Українська революція 1917—1921 рр. — боротьба українського народу за національне визволення та краще життя. Діємо: практичні завдання Ми мандруємо далі найважливішими сторінками історії України. Продовжуйте складати започатковану хронологічну таблицю (с. 32). У роки Української революції народи, що населяли Україну, боролися за право вільно розвивати свою культуру, розмовляти рідною мовою. Прагнули побудувати державу, у якій поважали б демократичні права і свободи кожної людини. Важливим питанням революції була також боротьба за те, щоб господарство країни розвивалося в інтересах простого народу, а не лише заможних верств суспільства....

Княжа Русь-Україна та козацька Україна в пам'ятках історії

5 Клас

Серцем нашої держави є стародавня столиця — Київ. Саме довкола Києва збиралися праукраїнські племена в могутню державу середньовічної доби — княжу Русь-Україну. Оповідаючи про її становлення, літописець наводить наказ легендарного князя Олега: «Хай буде се мати городам руським». Київські князі Аскольд, Олег, Ігор та Святослав уславилися як мужні воїни й талановиті полководці. Київ був великим і впливовим торговельним центром, через який проходив один з найважливіших торговельних шляхів середньовіччя «із варяг у греки». Однак найбільшого розквіту й культурного піднесення Русь-Україна досягла з поширенням на наших землях однієї з релігій світу — християнства. Пам’ять про визначні події історії нашої держави зберігається у старовинних пам’ятках і пам’ятниках. Здійснюючи мандрівку стежками рідної історії, започаткуйте укладення хронологічної таблиці найважливіших подій історії України (у тексті вони виділені жирним шрифтом). Пізнавально й цікаво Релігія — особливе уявлення людей про світ, що базується на віруваннях та системі духовних і моральних цінностей, які скеровують поведінку людей. Найбільш поширені у світі релігії: християнство (найпоширеніша релігія), іслам (наймолодша релігія), буддизм (найдавніша релігія). Першою людиною, яка прийняла християнство на Русі, була княгиня Ольга (945—964 рр.). Літопис назвав її «наймудрішою серед усіх людей», оскільки княгиня вирізнялася сильним характером та мудрістю. Справу зміцнення держави продовжив онук княгині Ольги Володимир Великий (980—1015 рр.). Зважаючи на досвід княгині Ольги та зв’язки Русі-України з Візантією, Володимир Великий з-поміж інших релігій обрав християнство східного (візантійського) обряду, яке пізніше стало називатися православ’ям. Хрещення Русі відбулося 988 р. Відтоді Русь-Україна долучалася до кола цивілізованих держав....

Минуле в пам'ятках історії

5 Клас

Україна — одна з найкрасивіших країн світу. Мандруючи, ви, напевно, звертали увагу на різноманітні пам’ятники на вулицях міст і сіл, стародавні будівлі. Буває, що цілі квартали міста збереглися від давнини до нашого часу. У музеях ми із цікавістю розглядаємо предмети побуту, давні документи, археологічні скарби нашої землі. Від покоління до покоління народ передає спогади, легенди, перекази про своє історичне минуле. Пам’ятники та інші витвори мистецтва, а також речі з минулого належать до пам’яток культури. Це надбання народу, наша культурна спадщина від попередніх поколінь. 1. На якій з ілюстрацій зображено пам’ятник, а на якій — пам’ятка історії? 2. Як ви думаєте, у чому полягає відмінність між пам’ятниками та пам’ятками історії? Діємо: практичні завдання Дізнайтеся, які пам’ятки та пам’ятники є у вашому місті, селі. Коли та з нагоди яких подій вони споруджені? Спробуйте зробити свій внесок у популяризацію історичних і пам’ятних місць вашого населеного пункту: нанесіть ці об’єкти на Google-карту вашого міста чи села. Тоді багато людей зможуть дізнатися про визначні місця вашої малої батьківщини за допомогою мобільних пристроїв. Пам’ятку можна знайти за електронною адресою: https://goo.gl/wkA8pn....

Урок узагальнення

5 Клас

Анаграма — слово, утворене шляхом перемішування літер основного слова. Пропонуємо вам набір анаграм з теми «Джерела до вивчення історії». Розшифруйте їх, визначте в кожному переліку зайве слово та обґрунтуйте свій вибір. Вправу можна виконати за посиланнями: https://goo.gl/x31j9V. 3. ВПРАВА «ДОСЛІДНИКИ ІСТОРИЧНИХ ДЖЕРЕЛ» Об’єднайтеся з товаришами в дослідницькі групи та оберіть пам’ятку для дослідження. Складіть запитання для дослідження пам’ятки. Запропонуйте товаришам з інших груп дослідити обрану вами пам’ятку за складеними вами запитаннями. Ми дізналися, що дослідження історичних джерел є надзвичайно важливою справою. Для того, аби знайдені пам’ятки минулого були зрозумілі любителям історії, потрібно ретельно попрацювати багатьом людям. Розташуйте в хронологічній послідовності етапи дослідження історичних джерел від виявлення до ознайомлення з ними відвідувачів музею....

Практична робота № 3. Як ми можемо побачити минуле

5 Клас

Уявіть, що ви працюєте в археологічній експедиції 2095 р., вами було зроблене сенсаційне відкриття: проведені розкопки решток поселення давніх людей. З’ясуйте за знайденими рештками, яким було життя мешканців цього поселення, чим вони займалися. До яких культурних епох належать знахідки? Оберіть історичне джерело для аналізу із запропонованих учителем або на власний вибір і дослідіть його з однокласниками у групі. Для виконання завдань можна скористатися ілюстраціями. Завдання для дослідження та презентації 1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації та встановіть, до якого різновиду історичних джерел воно належить. 2. Серед отриманих пам’яток оберіть ту, яка придатна для дослідження того виду історичних джерел, до яких належить ваше джерело. 3. Крок за кроком (відповідно до пам’ятки) опрацюйте отримане вами історичне джерело. 4. Представте однокласникам результати роботи вашої групи. Зробіть це в такій послідовності:...

Як і де зберігають історичні джерела

5 Клас

В Україні є дуже незвичні музеї: музей у катакомбах під Одесою, музей лісу на Закарпатті, музей однієї вулиці в Києві. «Найсолодшими» можна назвати музей цукру на Вінниччині та музей бджільництва на Полтавщині. 2. ДЕ ЗБЕРІГАЮТЬ І ЯК ДОСЛІДЖУЮТЬ ІСТОРИЧНІ ДОКУМЕНТИ Не менш важливу роль у справі збереження історичної пам’яті відіграють архіви (від грецького — давній). В архівах зберігають, реставрують, упорядковують, вивчають різноманітні письмові документи. Варто запам’ятати! Реставрація — заходи, які здійснюються з метою рятування, відновлення та збереження цінних речей, документів, творів мистецтва тощо. Уявіть майстерню реставратора писемних джерел. Які інструменти необхідні для здійснення реставрації? Справа зберігання документів зародилася в сиву давнину. У стародавніх народів документи зберігали в бібліотеках, палацах правителів при храмах. У наш час збереження та впорядкування документів є невід’ємною складовою діяльності органів влади, різних установ, підприємств, шкіл. У багатьох сім’ях є архіви, де ретельно зберігають цінні документи з родинного життя....

Писемні історичні джерела

5 Клас

Спочатку про важливі події свого життя люди сповіщали на камені, різноманітних дощечках, посуді, кістках. У Стародавньому Межиріччі основним матеріалом для письма були випалені глиняні таблички, а жителі Стародавнього Єгипту писали на папірусі. Наші предки-українці для письма використовували кору берези (бересту) та пергамент (матеріал з телячої шкіри). Батьківщиною сучасного паперу вважають Китай, де, за свідченнями китайських літописів, майстер Цай-Лун у 105 р. н. е. винайшов папір. До цього для письма використовували бамбук. Протягом тисячоліть змінювалося й саме письмо. У давнину люди розповідали про важливі події свого життя за допомогою знаків-малюнків — піктографічного письма. У деяких народів знаки письма, що позначають окремі звуки чи навіть цілі слова, називають ієрогліфами, а письмо — ієрогліфічним. Навіть у наш час у Китаї, Японії, Кореї послуговуються ієрогліфічним письмом. Близько XV ст. до н. е. з’явилася абеткова писемність, де один знак передає один звук. Батьківщиною цього виду письма був Близький Схід, де жили семітські народи (євреї, фінікійці та інші). Важливим їхнім заняттям була торгівля, що потребувало ведення чіткого обліку товарів. Для швидких записів і було винайдено просте й зручне письмо. Його основою стала єврейсько-фінікійська абетка, у якій літери позначали окремі, приголосні звуки. Від цього абеткового письма походить більшість сучасних писемностей. Зокрема, українська абетка походить з кирилиці, яка перероблена з грецької, а грецька побудована на основі фінікійської....

Що допомагає історикам вивчати минуле

5 Клас

Дослідження історії — неймовірно цікава, але водночас відповідальна справа. Адже історик має донести до людей правдиву інформацію про історичні події. Працюючи як справжні слідопити, учені досліджують різноманітні пам’ятки, які залишили по собі наші пращури. Ці пам’ятки називають історичними джерелами. Щоб правдиво відтворити картини минулого, справжній історик повинен ґрунтовно досліджувати всі доступні історичні джерела. Поміркуймо! Звідки історики черпають знання про наше минуле? Варто запам’ятати! Історичні джерела — це пам’ятки життя і діяльності людей, які дають змогу досліджувати минуле людства. Користуючись одним із зображених історичних джерел, складіть коротку історію з життя людей у давні часи. 2. ЯК ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА ДОПОМАГАЮТЬ УЧЕНИМ Для вивчення найдавнішої історії людства, коли ще не було писемності, найціннішими є речові пам’ятки. Їх розшукують і досліджують учені-археологи. Варто запам’ятати! Археологія — наука, що вивчає минуле за допомогою речових пам’яток....

Навігація