Войти
Закрыть

Програмові документи Кирило-Мефодіївського братства як джерело ідей українського національного руху. Практичне заняття

9 Клас

«У Київському університеті росіяни не займаються ідеєю слов’янства; польські уродженці мають свою мету - відновити польське королівство по Дніпру і Південній Денні, але вони обмежуються самими словами і надіями; більше ж діють малороси, які бажають колишньої Гетьманщини. якщо можливо, в незалежності від інших слов’янських племен. Ця перевага діяльності малоросів така велика, що товариство майже випустило з виду загальну мету - об’єднання всіх слов’янських племен - і піклується лише про Малоросію, її народність, мову і навіть незалежність. Першим засобом для досягнення своєї мети Товариство визнавало поширення освіти між простим народом у дусі української свободи. Для цього воно мало намір заводити училища у волостях, видавати книги і журнали малоросійською мовою; для цього ж збирало гроші, запрошуючи кожного з членів до пожертвування, але статки Товариства були надто обмежені, і старанність членів, спочатку палка, згодом збайдужіла. Другим засобом Товариство вважало примирення племен історично ворожих. З цією метою воно розшукувало акти, припускало всілякі виправдання проступків одного народу проти іншого, виправдовуючи їх часом й обставинами»....

Початок українського національного відродження

9 Клас

Прочитайте уривки з літературного твору і дайте відповіді на запитання. • 1. Згадайте, якою мовою писали та друкували книжки в Україні в XVII-XVIII ст. • 2. Поміркуйте, чому про цей твір кажуть, що він започаткував розвиток сучасної української літературної мови. • 3. Висловіть припущення, чому з виходом «Енеїди» пов’язують початок нової української літератури. • 4. Пригадайте, що таке національне відродження. На які три етапи його поділяють? • 5. Як витлумачують поняття національна самосвідомість? Традиційно початком українського національного відродження вважають вихід друком 1798 р. перших трьох частин «Енеїди» Івана Котляревського - поеми, якій судилася слава першого твору нової української літератури, що засвідчив появу сучасної української літературної мови. Поему «Енеїда» І. Котляревський почав писати близько 1794 р. Він не думав її видавати, тільки давав читати й переписувати своїм. Твір швидко розійшовся у багатьох переписаних примірниках....

Громадська опозиція російському царизму в Україні. Соціальні протести

9 Клас

Беручи до уваги основи добробуту окремої людини, ми переконуємось, що вони бувають фізичні, моральні і розумові... Розгортати і поширювати ці три основні начала суспільного добробуту було першим і незмінним обов’язком слов’янина. Він повинен був по можливості викорінювати забобони і порочні схильності, і згладжувати різницю між станами, і викорінювати нетерпимість вірувань, власним прикладом спонукати до помірності й трудолюбства, прагнути до розумового і морального вдосконалення і заохочувати до цієї справи інших, всіма засобами допомагати бідним, але не бути марнотратним; не робити людей багатими, але вчити їх, яким чином за допомогою праці й ощадливості можна придбати багатства і яким чином, без шкоди для себе та інших, треба користуватися ними». Горбачевський І. (один із засновників «Товариства з’єднаних слов’ян»). «Записки». 1882 р. 1. Масонські ложі у суспільно-політичному житті України Декабристський рух свої лозунги та організаційно-конспіративні засоби багато в чому запозичив в іншої таємної організації, що була широкознана в Європі й добре розгалужена в Україні у першій половині XIX ст., - масонів. ЗАУВАЖТЕ Масонство (від фр. муляр) - релігійно-етичний рух, що виник у XVIII ст. й існує досі. Організаційну форму запозичив у середньовічних цехів. Масони проголошували демократичні гасла (республіка, конституція, права людини, свобода слова тощо), інколи підтримували національно-визвольні рухи. Кінцева мета - об’єднання всіх народів світу в так зване розумне суспільство під їхнім керівництвом....

Соціально-економічний розвиток

9 Клас

Упродовж першої половини XIX ст. становище сільського господарства в підросійській Україні визначали приватна власність поміщика на землю та, відповідно, особиста залежність селянина від поміщика. Характерною рисою поміщицького землеволодіння була наявність великих господарств - латифундій переважно на Правобережжі та Півдні. Панівною залишалася панщинна система господарювання. Розгляньте діаграму. Як гадаєте, що впливало на нерівномірне поширення поміщицького землеволодіння на різних українських землях? Зробіть висновок про стан приватної власності поміщиків на землю в підросійській Україні в першій половині XIX ст. Поміркуйте, чому панщинна система господарювання гальмувала розвиток сільського господарства. Усю поміщицьку землю, як і раніше, було поділено на власне поміщицьку і землю для селянських наділів. Поміщики прагнули різними способами збільшити площі власних земель. Тому скорочували селянські наділи, переводили селян на віддалені ділянки або неродючі ґрунти. Це призводило до масового обезземелення селян: упродовж першої половини XIX ст. селяни втратили понад половину наділів....

Українські землі в системі міжнародних відносин

9 Клас

Ви вже знаєте, що після ліквідації Запорозької Січі найнепокірніші запорожці подалися за межі Російської імперії - за Дунай, на землі, що перебували під владою турецького султана. Там вони заклали Задунайську Січ. Турецький султан використовував козаків-задунайців для придушення національно-визвольних рухів греків, сербів, румунів, болгар та інших народів Балканського півострова. Задунайці брали участь у війнах з Росією на боці Османської імперії. У 1787 р. розпочалася російсько-турецька війна. Наступного року російське командування сформувало Військо вірних козаків (трохи згодом його почали називати Чорноморським). Українські козаки, з яких складалося Чорноморське військо, уславившись у численних битвах, сподівалися відродити на землях між. Південним Бугом і Дністром давні козацькі звичаї та розширити свої володіння аж до Дону за рахунок колишніх земель Війська Запорозького. Це занепокоїло російський уряд; чорноморцям було дозволено оселитися між річками Кубанню та Доном. Там вони мали зайняти землі знищених російською армією ногайців, заселяючи пустки й водночас захищаючи південні рубежі Російської імперії. Поміркуйте, чому турецький уряд забороняв приймати на Задунайську січ мусульман? Відповідь обґрунтуйте. У 1792 р. Катерина II підписала жалувану грамоту про надання Чорноморському козацькому війську земель на Кубані, грошей, артилерії, пільгових умов для заняття господарством і торгівлею за його заслуги під час «останньої з Портою Оттоманською війни». Перші козаки-чорноморці прибули на Кубань наприкінці серпня 1792 р. Загалом у першій половині XIX ст. з Лівобережної України в Чорноморію - так згодом почали називати «землі війська Чорноморського» - переселилися близько 150 тис. осіб....

Західноукраїнські землі на межі XVIII та XIX ст.

9 Клас

У складі Австрійської монархії українські землі належали до різних адміністративних одиниць імперії. Східну Галичину, яка перейшла до складу Австрії в 1772 р., разом із частиною польських земель було об’єднано в окрему провінцію. Після численних територіальних змін ця провінція отримала назву Королівство Галичини та Лодомерії (слово «Лодомерія» утворено від «Володимирія», за назвою міста Володимира-Волинського, що залишилося поза кордонами Австрії). У складі Австрійської (від 1867 р. - Австро-Угорської) імперії цей регіон перебував аж до її розпаду в 1918 р. Столицею Коронного краю став Львів - історичний центр Східної Галичини, найбільше місто за кількістю населення. Скасувавши польські місцеві сеймики, у 1775 р. австрійський уряд створив у Львові Галицький становий сейм. До його складу за призначенням імператора входили вищі сановники, представники вищого духовенства, магнатів, міщанства. Сейм мав обмежені повноваження, не ухвалював рішення, а обговорював, як виконувати розпорядження влади. Адміністративна влада в краї належала губернському управлінню на чолі з губернатором. Губернатора, який мав усю повноту виконавчої влади, призначав і звільняв імператор. Очевидно, що українців серед них не було. Буковина потрапила під владу Габсбурзької монархії 1775 р. Упродовж 1786-1849 рр. регіон входив до складу Королівства Галичини та Лодомерії як 19-й округ. Управляв краєм окружний староста, підзвітний галицькій адміністрації. Від 1779 р. адміністративним центром Буковини стало місто Чернівці....

Українські землі наприкінці XVIII — на початку XIX ст.

9 Клас

В історичній науці період європейської історії від середини XV ст. до початку XX ст. називають новим часом. Такі погляди на періодизацію започаткували італійські гуманісти, та врешті вони утвердилися серед істориків. Більшість істориків вважають, що саме в цю епоху було закладено основи сучасних національних, економічних та соціальних процесів. Новий час зазвичай поділяють на ранній новий час (ранньомодерну добу) та власне новий час. Про особливості першого періоду ви дізнались у 8 класі. Цього навчального року ви познайомитеся з подіями української та європейської історії від кінця XVIII ст. до 1914 р. - початку Першої світової війни. Історики називають цей період «довгим дев’ятнадцятим століттям». Це була епоха, яка виходила за межі сотні календарних років. Вона ознаменувалася важливими економічними перетвореннями та розвитком науки. Для неї було характерне домінування імперій у світі, що безпосередньо вплинуло на українські терени. У цю історичну добу Україну не позначали на картах як окрему державу, її землі входили до складу двох імперій - Російської та Австрійської (пізніше - Австро-Угорської). У тогочасних монархіях розпочався процес реформування та демократизації суспільства, що проявився у хвилі національного піднесення, стосовно якого вживають термін національне відродження. СЛОВНИК Національне відродження - процес формування націй та національних культур, який охопив Центральну та Південно-Східну Європу у другій половині XVIII - середині XIX ст. під впливом ідей європейського просвітництва. Для українського суспільства «довге XIX століття» також стало періодом національного відродження. Як і для багатьох народів Європи, що не мали власної держави, воно позначилося пробудженням національної самосвідомості - усвідомлення спільнотою або окремою людиною своєї національної належності, що виявляється в почуттях гордості, співпереживання за долю народу, потребі знати його історію, традиції тощо. Національне відродження стало засадничою ідеєю українського суспільства як у межах Російської, так і на землях Австрійської (Австро-Угорської) імперій....

Історія України 9 клас Власов (повторне видання) 2022

9 Клас

Протягом цього навчального року ви докладно вивчатимете події української та світової історії від кінця XVIII до початку XX ст. Окреслений період є продовженням нового часу - історичної епохи, вивчення якої ви розпочали у 8 класі. Досліджуючи минуле, цьогоріч довідаєтесь, як складалася доля українського народу, за яких умов відбувалось українське національне відродження та як було сформовано ідеї української національної держави. Дізнаєтесь, як події української історії відображають загальноєвропейські процеси того періоду та яким чином вони впливають на наше сьогодення. Помічником для вас буде цей підручник. Кожен параграф підручника відповідає одному або двом урокам. Матеріал кожного уроку поділено на пункти з назвами та на пізнавальні рубрики. Основні історичні відомості викладено в пунктах параграфів. Зрозуміти, як саме переживали події, про які довідуєтеся на уроці, тогочасні люди, що жили в Україні, вам допоможе робота з джерелами, що збереглися від згаданої доби (уривки з документів, подорожні нотатки, листи та спогади очевидців, матеріали тогочасної преси), а також оцінки учасників описуваних подій та сучасних істориків. Ви вже знаєте, що робота з історичним джерелом потребує спеціальних умінь і навичок, які ви вдосконалюватимете й цього разу. Цьому сприятимуть запитання та завдання до документів, а також схема роботи з історичними джерелами, яку ми для вас підготували....

Архітектура та образотворче мистецтво

9 Клас

Провідним напрямом в архітектурі став історизм - використання архітектурних стилів та декоративних елементів, що склалися в будівельній практиці попередніх часів. Саме цим терміном характеризують поширення в архітектурі другої половини 19 ст. - початку 20 ст. неороманського, неоготичного, неоренесансного, необарокового, неокласицистичного стилів тощо (нео— новий). Утілення в архітектурі рис згаданих стилів у більш чи менш чистому вигляді і називають історизмом, або стилізацією. Стиль архітектурних споруд, у яких змішано елементи згаданих стилів, визначають як еклектику. До пошуку відповідних віянням часу методів проектування та будівництва архітекторів спонукали: • нові потреби містобудування (бурхливе зростання міст); • розвиток архітектурної науки; • досягнення будівельної техніки (почали використовувати нові конструкції, нові будівельні матеріали - залізо, скло, кераміку і, найважливіше, залізобетон); • поява нових, не розроблюваних раніше в архітектурі типів будівель - промислових, громадських, житлових (замість особняків у містах почали будувати багатоквартирні багатоповерхівки т. зв. прибуткові будинки для здавання в оренду). Характерною особливістю архітектури доби була певна спеціалізація стилів: для церков обирали візантійський стиль, театри будували в ренесансному, особняки - у романському, синагоги - у мавританському. Приміром, у Києві у стилі французького ренесансу споруджено будівлю Національної опери (за проектом петербурзького архітектора Віктора Шретера). Споруду було закладено восени 1897 р....

Література, театр і музичне мистецтво

9 Клас

З листа М. Старицькогодо І. Франка: «Від 1863 по 1871 рр. і від 1876-1881 рр. були страшенні утиски і цензурні, і поліцейські, і жандармські: мало не щоденні труси, арешти, тюрми, висилки до Сибіру і навіть шибениці... Так при таких обставинах доводилось працювати: жах, лемент, одчай панували скрізь, і не було де шукати ні поради, ні підмоги, тільки невелике коло українських літераторів та щирої молоді підтримувало мене. У перший період утисків до 1872 р. було заборонено цілком у Росії наше слово: ми вимушені були співати у концертах народні пісні на французькій мові... Отож з 1872 р. розрішено було український приватний спектакль: з того часу, крім перекладів, які дозволено було до друку, я узявся й до сцени, вважаючи її за могутній орудок до розвиття самопізнаття народного. Склалося в Києві Товариство сценічних аматорів, і я став на чолі його режисером і постатчиком п'єс: отож і появились тоді лібрето до музики - "Чорноморці", "Різдвяна ніч", "Утоплена". Вертаючись до того руху, що спалахнув був у Києві в 1872 р., мушу додати, що він швидко й погас: скасував його височайший указ 1876 р.». 1. Як розвивалося театральне мистецтво Провідним осередком театрального життя другої половини 19 ст. стало провінційне місто Єлисаветград (нині Кропивницький). Ще від 1864 р. тут активно діяв аматорський театр, у якому робили свої перші кроки майбутні творці українського театру. Емський указ 1876 р. призупинив розвиток українського театру, але в 1882 р. єлисаветградці створили першу професійну театральну трупу. Її організаторами була група драматургів та акторів, яких називають корифеї українського театру. Це - Марко Кропивницький і брати та сестра Тобілевичі, які діяли під різними псевдонімами (Іван Карпенко-Карий, Панас Саксаганський, Микола Садовський та Марія Садовська-Барілотті). Пізніше до них долучилися найвидатніша українська актриса Марія Заньковецька, драматург Михайло Старицький, актриса Ганна Затиркевич та ін. Саме цим діячам належить слава творців класичного репертуару українського театру. У такому складі трупа і її філії об’їздили майже всю Україну. У 1885 р. трупа розпалася на дві частини: однією керував Марко Кропивницький, другою - Михайло Старицький. За їхнім прикладом пішли інші, і вже через кілька років в Україні діяло понад 30 мандрівних театрів. Але тільки з 1907 р. український професійний театр дістав своє перше постійне приміщення - у Києві, у...

Навігація