Українська література 10 клас Слоньовська, Мафтин (рівень стандарту)
- 5-12-2022, 18:17
- 382
Українська література другої половини ХІХ ст.
Особливості української літератури ХІХ ст.
Суспільно-історичний, культурний контекст в Україні другої половини XIX cт.
Реалізм в українській літературі другої половини XIX ст.
Реалізм в інших видах мистецтва
Особливості української прози другої половини XIX ст.
Українська поезія другої половини XIX ст.
Українська драматургія другої половини ХІХ ст.
Іван Нечуй-Левицький (1838-1918)
Панас Мирний (1849-1920)
Соціально-психологічний роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Іван Карпенко-Карий (1845-1907)
Українська література кінця XIX — початку XX ст.
Іван Франко (1856-1916)
Тематична і жанрова різноманітність лірики Івана Франка
Поетична збірка «Зів'яле листя»
Поетичний роздум «Легенда про вічне життя»
Повість-новела «Сойчине крило»
Соціально-психологічна драма «Украдене щастя»
Михайло Коцюбинський (1864-1913)
Повість «Тіні забутих предків»
Ольга Кобилянська (1863-1942)
Неоромантичні твори Ольги Кобилянської-феміністки
Василь Стефаник (1871-1936)
Творча спадщина Василя Стефаника
Володимир Винниченко (1880-1951)
Образне слово поетичного модернізму
Леся Українка (1871-1913)
Основні мотиви поетичної творчості Лесі Українки
Драматична спадщина Лесі Українки: жанрове й тематичне новаторство
Микола Вороний (1871-1938)
Літературна творчість Миколи Вороного. Новаторство в ліриці
Олександр Олесь (1878-1944)
Поетична спадщина Олександра Олеся
Узагальнення і систематизація вивченого за рік
ДОРОГІ ДЕСЯТИКЛАСНИКИ І ДЕСЯТИКЛАСНИЦІ!
Ось ви вже й виросли, стали юним поколінням Української держави, на яке наш народ сьогодні покладає особливі надії. Світ, який завтра-післязавтра вимогливо інспектуватиме вас на громадянську зрілість, моральну стійкість, духовну наснагу, - це безжальний екзаменатор, від якого не сховаєш того, що недовчили, чим знехтували і що навіть просто не запам’ятали.
Старша школа - надзвичайно важливий етап у житті молодої людини, коли ще є можливість надолужити згаяне. Відкладання на завтра, самозаспокоєння - це саме ті підводні рифи, які можуть пошкодити дно корабля долі талановитої і навіть геніальної людини. Не йдіть шляхом невдах. Пам’ятайте, що для підкорення вершин потрібна сміливість, а фортуна йде опліч із наполегливістю і цілеспрямованістю.
Українська література, яку пропонує програма для вивчення в 10 класі, - своєрідна. З одного боку, вона ніби надто розкриває проблематику села тематично, і це може наштовхнути вас на хибну думку, що українське красне письменство цього періоду відставало від аналогічного західноєвропейського. Насправді рід занять і особливості місця проживання героїв у художніх творах завжди тільки увиразнюють менталітет народу й авторську позицію, але не можуть суттєво впливати на рівень художньої досконалості творів. З іншого боку, ключові художні тексти української літератури часто-густо якісніші від багатьох західноєвропейських творів подібної проблематики. Громадянська позиція, національна самоідентифікація, пристрасне бажання українських митців із пригноблених й аморфних народних мас сформувати свідому та активну націю в умовах постійного колонізаторського тиску, без жодних перебільшень, заслуговують на особливу увагу й повагу нащадків.
Художні твори, які ви читатимете й аналізуватимете на уроках української літератури в цьому навчальному році, потребують глибокого осмислення, навіть вашої умовної причетності, своєрідного співавторства з письменниками, адже те, про що вони вели мову понад століття тому, - животрепетне та актуальне й зараз.
Процес читання подібний до процесу спілкування: це особистісний діалог між вами й автором. Ви краще зрозумієте навчальний матеріал за допомогою рубрики «Діалог із текстом».
Діалог із текстом
1. Назвіть основні риси реалізму.
2. Чому українські письменники всупереч переслідуванням і заборонам натхненно творили для свого народу саме в руслі реалізму?
3. Об'єднайтеся в «малі» групи і підготуйте огляд розвитку одного з родів української літератури (прози, поезії чи драматургії) другої половини XIX ст.
Відповідаючи на запитання цієї рубрики, ви перевірите, чи належно засвоїли запропонований навчальною програмою матеріал, щоб реалізувати власні літературознавчі здібності на уроках.
Осягнути зв’язок між літературними творами допоможе рубрика «Діалоги текстів». Крім того, вона спонукатиме пригадати вивчене з інших предметів, зокрема з історії, зарубіжної літератури.
Діалоги текстів
Пригадайте з курсу зарубіжної літератури європейських прозаїків-реалістів і підготуйте стислий огляд творчості одного-двох із них (на вибір).
Щоб відповісти на запитання цього блоку, треба поміркувати, як різні письменники інтерпретують схожі теми, образи, чому звертаються до відповідних проблем і які шляхи їх розв’язання пропонують.
Також у нашій навчальній книзі для вашої роботи запропоновано таблиці. Уважно заповнюючи їх, ви зможете систематизувати свої знання, глибше засвоїти навчальний матеріал.
Рубрика «Мистецькі діалоги» вчитиме розуміти інші види мистецтва. Ви уважно, крок за кроком «читатимете» картини, порівнюватимете їх із вивченими літературними творами, збагнете, що саме між ними спільного і як вони впливають на людину.
Мистецькі діалоги
1. Розгляньте картину «Човен дурнів» нідерландського художника Ієроніма Босха. Які людські вади вона викриває? Які символічні образи їх уособлюють?
Ми очікуємо від вас працьовитості, сумлінності, бажання відкривати вашим дідусям-бабусям, батькам-матерям щось нове в художніх текстах, які давно відомі їм іще з їхнього шкільного віку. Тільки належне розуміння подій, учинків персонажів, особисте переймання їхніми долями здатні оживити й доповнити літературознавчі розвідки, які ви здебільшого сприйматимете як орієнтири, бо ж наука - завжди точна, холоднокровна і безпристрасна, а література - надмистецтво, яке, крім розуму, потребує емоцій, духовних і душевних зусиль читача-реципієнта.
Який навчальний заклад ви оберете через два роки, залежить від вашої теперішньої наполегливості у здобутті знань, щоденного особистісного культурного зростання. Людина - це насамперед її уміння самостійно мислити й ухвалювати рішення, її обдарованість, усебічний розвиток, здатність обстоювати власну думку, вміти порівнювати творчі здобутки своєї нації з духовною спадщиною інших народів світу. Ви навчитеся всього цього під час шкільного курсу з української літератури! Це вам посильно й доступно! Ми віримо у ваші старання!
Автори вашого підручника
Коментарі (0)