Історія України 8 клас Швидько, Чорнобай
- 19-09-2022, 20:32
- 408
Розділ 1 - Українські землі в XVI ст.
§ 3. Люблінська унія та її вплив на становище українських земель
§ 4. Запорозька Січ - козацька республіка
§ 5. Формування реєстрового козацтва та його роль у козацьких війнах кінця XVI ст.
§ 6. Практичне заняття: Повсякденне життя різних станів суспільства у XVI ст.
§ 7. Релігійно-суспільні рухи та виникнення православних братств в Україні
§ 8. Культурно-освітнє життя України в XVI ст.
§ 9. Українське мистецтво XVI ст.
Розділ 2 - Українські землі наприкінці XVI - у першій половині XVII ст.
§ 10. Берестейська церковна унія 1596 р.
§ 11. Кримське ханство у XVI - першій половині XVII ст.
§ 12. Козацтво в першій чверті XVII ст. Петро Сагайдачний
§ 13. Практичне заняття: Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва
§ 14. Церковне життя в Україні в першій половині XVII ст.
§ 15. Козацько-селянські повстання у 20-30-х роках XVII ст.
§ 16. Українська культура в першій половині XVII ст. (Освіта, друкарство, література)
§ 17. Українське мистецтво першої половини XVII ст.
Розділ 3 - Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст.
§ 18. Передумови, причини та початок Національно-визвольної війни середини XVII ст.
§ 19. Утворення Української козацької держави
§ 20. Практичне заняття: Богдан Хмельницький - людина, полководець і державний діяч
§ 21. Важкий шлях боротьби за українську державність (1650-1653 рр.)
§ 22. Українсько-московський договір 1654 р. та воєнно-політичні події середини XVII ст.
Розділ 4 - Українські землі наприкінці 50-х років XVII - на початку XVIII ст.
§23-24. Україна на перетині політичних інтересів гетьманів і держав
§ 25. Правобережна Україна в період від Андрусівського перемир’я до «Вічного миру»
§ 26. Правобережна Гетьманщина у другій половині XVII ст. Відродження козацтва
§ 27. Слобідська Україна та Запорозька Січ у другій половині XVII ст.
§ 28. Практичне заняття: «Руїна»: причини і наслідки
§ 29. Українська козацька держава за гетьмана Івана Мазепи
§ 30. Пилип Орлик і його Конституція 1710 р.
§ 31. Духовне життя України у другій половині XVII ст.
Розділ 5 - Українські землі в 20-90-х роках XVIII ст.
§ 32. Спроби царизму ліквідувати українську державність
§ 33. Ліквідація гетьманства та особливого устрою Гетьманщини і Слобожанщини
§ 36. Гайдамацький та опришківський рух на Правобережній і Західній Україні
§ 37. Три поділи Речі Посполитої. Зміни на Правобережній Україні в складі Російської імперії
§ 38. Західноукраїнські землі під владою австрійських Габсбургів
§ 39. Культура України XVIII ст.
§ 40. Українське мистецтво XVIII ст.
§ 41. Практичне заняття: Козацькі літописи XVII-XVIII ст. як історичні джерела
Історико-географічні назви українських земель XVI-XVIII ст.
Період історії України ХVI-ХVІІІ ст., який вивчається у 8-му класі, надзвичайно цікавий розмаїттям подій, явищ, історичних осіб, радикальних суспільно-політичних і культурних змін. Водночас він є дуже складним для вивчення. Українські землі одночасно знаходилися в складі різних держав, що передбачає й особливості їхнього розвитку. Український народ не мав у цей період своєї державності, але вже визрівали умови для боротьби за її відродження. Це відбулося в середині XVII ст., коли внаслідок Національно-визвольної війни українського народу було створено козацьку державу.
Матеріал курсу охоплює три періоди історії України: литовсько-польський, козацький та частково імперський, а за внутрішньою ознакою суспільного розвитку - початковий етап її новітньої історії.
На початку XVI ст. українські землі входили до складу різних держав. З кінця XIV ст. Галичина перебувала під владою Польщі, Закарпаття - Угорщини, Буковина - Молдовського князівства, Чернігово-Сіверщина і Слобожанщина - Московської держави. Більшість же українських земель належала Великому князівству Литовському.
Оскільки одночасно українські землі перебували під владою декількох держав з різним державним устроєм, системою господарювання і суспільних відносин, культурою, то дати повний огляд подій і процесів практично неможливо в межах відведених навчальних годин. Тому в підручнику відповідно до програми висвітлено лише основні історичні віхи, які свідчать про поступальний розвиток суспільства в зазначений період.
Завданням курсу є вивчення шляхів і рівня розвитку українського народу в конкретних політичних умовах. У підручнику розглядаються питання соціально-економічні (господарство, становище різних категорій населення, відносини між станами тощо), релігійні, культурні, політичні чинники, які сприяли розгортанню боротьби українського народу за національне визволення і формування власної держави, аналізуються причини її втрати.
Структуру курсу побудовано за хронологічно-проблемним принципом з урахуванням особливостей історичних процесів у рамках одного і того самого періоду на різних територіях України. Адже були періоди, коли на цих територіях відбувалися абсолютно різні події і процеси.
Методологічною основою курсу є принципи історизму, об’єктивності та системності, тобто виявлення закономірностей і розгляд явищ у їх розвитку в конкретних історичних умовах, правдиве висвітлення подій минулого, аргументована оцінка явищ, подій та діяльності історичних постатей, формування цілісного уявлення про історичний процес. Він спрямований на те, щоб зацікавити учня історією своєї держави, і дає йому змогу отримати додаткову інформацію з інших джерел. Матеріал структуровано і підібрано таким чином, щоб учні усвідомили зв’язки між явищами й процесами в часі та просторі. У підручнику подано практичні заняття, які поглиблюють вивчений у відповідному розділі матеріал, надаючи йому образності сприйняття і доказовості оцінок.
Пункти з текстом на кольоровому тлі не є обов’язковими для вивчення кожним учнем. У кожному параграфі підручника вміщено рубрику «Згадайте!». За її допомогою учні пригадають раніше вивчений матеріал, який буде корисним під час засвоєння нової теми. Рубрика «Робота в групах» передбачає формування у класі двох та більше груп з метою обговорення поставленого завдання. Рубрика «Поміркуйте!» спонукає учнів проаналізувати вивчений матеріал і дати йому свою оцінку. У підручнику використано ще один метод надання історичної інформації учневі. Під рубрикою «Це цікаво!» розкривається історія виникнення деяких слів, термінів та їхнє значення в різний час. «Ключові поняття та постаті» ставлять за мету з’ясувати, чи належним чином учні засвоїли зміст параграфа. Наприкінці кожного розділу розміщено «Узагальнення до розділу», щоб перевірити набуті знання. На форзацах підручника подано «Хронологію основних подій української історії».
Коментарі (0)