Українська література 10 клас Пахаренко (профільний рівень)
- 8-12-2022, 01:21
- 466
Вступ
Реалізм
Українська література другої половини ХІХ ст.
Іван Нечуй-Левицький (1838—1918)
Іван Нечуй-Левицький (1838—1918). Кайдашева сім'я
Панас Мирний (1849—1920). Хіба ревуть воли, як ясла повні?
Українська драматургія ХІХ ст.
Михайло Старицький (1840—1904)
Михайло Старицький (1840—1904). Остання ніч
Михайло Старицький (1840—1904). Талан
Михайло Старицький (1840—1904). За двома зайцями
Іван Карпенко-Карий (1845—1907)
Іван Карпенко-Карий (1845—1907). Хазяїн
Іван Карпенко-Карий (1845—1907). Мартин Боруля
Борис Грінченко (1863—1910). Моє щастя
Борис Грінченко (1863—1910). Весняні сонети
Борис Грінченко (1863—1910). Без хліба
Борис Грінченко (1863—1910). Сам собі пан
Модернізм
Українська література наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.
Література в Галичині наприкінці ХІХ ст.
Іван Франко (1856—1916). Каменярі
Іван Франко (1856—1916). «Ой ти, дівчино, з горіха зерня...»
Іван Франко (1856—1916). «Чого являєшся мені у сні?..»
Іван Франко (1856—1916). Декадент
Іван Франко (1856—1916). Легенда про вічне життя
Іван Франко (1856—1916). Мойсей
Іван Франко (1856—1916). Сойчине крило
Іван Франко (1856—1916). Украдене щастя
Імпресіонізм в українській літературі
Михайло Коцюбинський (1864—1913)
Михайло Коцюбинський (1864—1913). Intermezzo
Михайло Коцюбинський (1864—1913). Тіні забутих предків
Експресіонізм в українській літературі
Василь Стефаник (1871—1936). Новина
Василь Стефаник (1871—1936). Камінний хрест
Ольга Кобилянська (1863—1942). Людина
Ольга Кобилянська (1863—1942). Valse melancolique
Леся Українка (1871—1913). Contra spem spero!
Леся Українка (1871—1913). «Слово, чому ти не твердая криця...»
Леся Українка (1871—1913). «Мріє, не зрадь...»
Леся Українка (1871—1913). Кассандра
Леся Українка (1871—1913). Лісова пісня
Символізм в українській літературі
Володимир Винниченко (1880—1951)
Володимир Винниченко (1880—1951). Момент
Павло Тичина (1891—1967). Пастелі
Павло Тичина (1891—1967). «Арфами, арфами...»
Павло Тичина (1891—1967). «О, панно Інно...»
Павло Тичина (1891—1967). Пам'яті тридцяти
Павло Тичина (1891—1967). Симфонія «Сковорода»
Богдан Лепкий (1872—1941). Мазепа
Суспільно-культурне життя кримськотатарського народу
Ісмаїл Гаспринський (1851—1914)
Ісмаїл Гаспринський (1851—1914). Арслан-киз
Шановні старшокласники!
У цьому навчальному році ви обрали для поглибленого вивчення гуманітарний, зокрема філологічний, профіль — і, безсумнівно, не помилилися. Пригадайте, гуманітаристика (від латин. humanitas — людство, людяність) означає «людинознавство», а філологія з давньогрецької — «любов до слова, учених занять». Отже, такий вибір дає вам змогу осягати захопливі таїни людської душі, відкривати для себе секрети сенсу життя та щастя, а також колосальне багатство й дивовижну красу слова та мистецтва.
У 10 класі ви ознайомитеся з особливо бурхливими й цікавими періодами історії вітчизняного письменства — це епохи реалізму (друга половина ХІХ ст.) і раннього модернізму (межа ХІХ-ХХ ст.). У цей час, незважаючи на тяжкий колоніальний гніт, українське слово впевнено й остаточно ствердило свою самостійність і неповторність у колі світових літератур, збагатило культуру людства творчими шедеврами геніїв планетарного масштабу — Івана Франка та Лесі Українки, мистецькими набутками надзвичайно талановитих майстрів слова: Івана Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, Івана Карпенка-Карого, Михайла Коцюбинського, Ольги Кобилянської, Василя Стефаника, Володимира Винниченка та ін.
Надійним помічником в осягненні художніх скарбів стане для вас цей підручник. Він побудований за принципом діалогізму, тобто пропонує вам не просто завчити відомості, а постійно вести бесіду з письменниками та їхніми героями, з дослідниками, однокласниками, виробляти власні оцінки, учитися дискутувати, грамотно висловлювати свої думки, самостійно аналізувати твори, насолоджуватися процесом читання, використовувати й критично оцінювати інформацію з різних джерел. Адже в мистецтві не буває однозначних, однакових для всіх істин, їх кожен відкриває сам для себе.
Підручник дасть вам змогу пізнавати літературу як життєвий, духовний досвід інших людей (авторів та їхніх персонажів), інших епох, суспільних верств і виробляти власне ставлення до їхніх поглядів, вчинків і цінностей.
Ще один принцип підручника — компаративізм (від латин. comparativus — порівняльний), що передбачає порівняння зразків рідного письменства із суголосними творами інших літератур і видів мистецтва, а також суспільними процесами, науковими відкриттями тощо. Це допоможе простежувати цілісність, закономірності розвитку, логіку еволюції людського духу.
Виклад матеріалу в підручнику розподілено на такі основні частини:
- стисла характеристика історичної доби та мистецького напряму (чи течії), що панували в той час;
- розповідь про письменника;
- огляд його творчості, характеристика стилю;
- аналіз творів, рекомендованих для текстуального вивчення.
Систематизувати навчальний матеріал вам допоможуть рубрики:
Теорія літератури — характеристика основних теоретико-літературних понять, що допоможуть зрозуміти й проаналізувати відповідний період чи твір;
Підсумовуємо вивчене — стислі висновки про вивчений матеріал і завдання, спрямовані на узагальнення й закріплення вивченого.
Отже, на вас чекає непроста, проте захоплива мандрівка у світ рідної літератури часів реалізму та раннього модернізму. Сподіваємося, що ця подорож принесе вам безліч разючих відкриттів і приємних хвилин спілкування з красою та мудрістю художнього слова. Хай вам щастить!
Автор
Коментарі (0)